Статті (ПЕЕТ)
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Статті (ПЕЕТ) за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 40
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ 8-APSK signal constellation optimization of the DVB-S2Х standard(Таврійський національний університет імені В.І. Вернадського, 2021) Ikhsanov Sh. M.; Diakonov O. S.; Іхсанов Ш. М.; Дьяконов О. С.Аналіз сигнального сузір’я модуляції 8-APSK стандарту DVB-S2X показав, що відстань між символами 0 і 4 більше ніж у два рази менша порівняно з відстанями між іншими сусідніми символами сузір’я. Таке розміщення символів призводить до спотворення символів 0 і 4 за впливу перешкод на канал передачі даних. Для усунення даного недоліку авторами запропонований варіант рівномірного розподілу символів на двох колах. Моделювання виявило, що такий розподіл символів на комплексній площині призводить до виграшу майже в 6 дБ за рівнем BER 10-4-10-5. Також було показано, що збільшення відстані між символами 0 і 4 у стандартному сузір’ї, за якого символи 0, 3, 4, 7 рівномірно розташовані на дійсній осі комплексної площини, дає такий самий результат по ефективності, що і запропоноване авторами сузір’я. Експериментальне порівняння стандартного і запропонованого сузір’їв проводилося на частоті 1,7576 ГГц із використанням двох прийомо-передавачів ADALM-PLUTO SDR. Інформація передавалася пакетами довжиною 1024 символів (без урахування коду Баркера) з паузами між пакетами тривалістю 1/16 від довжини пакета. Частота зміни символів використовувалася 100 кГц, тобто тривалість передачі символу становила 10 мкс. Під час передачі і прийому сигналів використовувалася 4-кратна надмірність частоти квантування, тобто повна частота квантування становила 400 кГц. Кількість відліків в одному фреймі було вибрано з розрахунку гарантованого прийому не менше трьох пакетів (17616). Відзначимо, що у всіх сенсах зв’язку спостерігався зсув частот між двома ADALM-PLUTO SDR близько 2,5 кГц. У результаті експерименту виграш за кількістю збійних біт від запропонованого рівномірного розміщення символів на комплексній площині становив 19,8 рази за ослаблення -50 дБ; 3,3 рази – з а -52 дБ і 8,2 рази – за -54 дБ. Дослідження реального каналу передачі інформації за допомогою платформи ADALM-PLUTO SDR показало, що в середньому по всіх сеансах зв’язку кількість збоїв зменшилася майже у вісім разів.Документ Analysis of logical-dynamic conversion processes in arithmetic devices of digital control systems(2017) Mahmoud, M. S. Al-Suod; Ushkarenko, A.; Petrenko, L.Розроблено методику аналізу логіко-динамічних процесів перетворення аргументів в арифметичних пристроях цифрових систем управління. Описано недоліки і обмеження використовуваних формальних методів опису процесів в системах управління, запропонований графо-аналітичний метод опису процесів перетворення аргументів. Виконано аналіз логіко-динамічних процесів перетворення інформаційних аргументів на суматорах і помножувачах, які використовуються в цифрових системах керування.Документ Analytical Representation of Control Processes of Induction Motor and Synchronous Generator in Power Plants(2016) Mahmoud, M. Al-Suod; Ushkarenka, Alexander O.Abstract A technique in the construction of a generalized mathematical model of an operator workstation was developed. The model provides a description of the user interface elements information and management functions displayed in a graphical form. A formalization method of the work process for the operator with on-screen controls in systems with human machine interfaces has been proposed. Structural-functional models of parameters measurement and system monitoring of the synchronous generator have been developed. The presented approach is based upon an object-oriented approach of description; and it contains information on the structure and types of information links between the ingredients and elements of the system.Документ Development a method for determining the coordinates of air objects by radars with the additional use of multilateration technology(2021-10-31) Khudov Hennadii; Mynko Petro; Ikhsanov Shamil; Diakonov Oleksii; Kovalenko Oleksandr; Solomonenko Yuriy; Drob Yevhen; Kharun Oleh; Сherkashyn Serhii; Serdiuk OleksiiДокумент Development of Graphical Analytical Models for Digital Signal Processing System Structures(2020) Al-suod, Mahmoud M.; Ushkarenka, Alexander O.; Soliman, Abdel Hamid; Zeidan, Mahmoud; Awwad, Abdullah M. Eial; Al-Quteimat, Alaa M.Abstract : This paper proposes an improved method for describing digital filter structures as part of digital signal processing (DSP) systems, characterized by high information content of its models. The proposed approach is used to perform synthesis of graphical analytical models of DSP systems as well as their analysis by means of multilevel decomposition. All the system elements are presented in the form of functional structures, and the input counts processing – by the discrete system - is considered as the process of converting arguments by these functional structures. Moreover, graphical analytical models of basic structures of finite impulse response (FIR) and infinite impulse response (IIR) filters are developed and integrated with object-oriented programming language to be used in various projects in the form of snap-in modules. Additionally, the method, proposed in this paper is used for synthesising an optimized structure of a digital filter for calculating the mean and current values of determined periodic signal at the optimal discrete system’s speed and invariance to discretization frequency. The obtained practical results show that the proposed method can be used with a great confidence in synthesizing optimized structures of digital filters as well as in the optimization of DSP systems’ structures with the purpose of identifying the mean and RMS voltage values. The latter is an indicator that the proposed method can be applicable for various electronic systems.Документ Experimental investigation of time delays data transmission in automatic control systems(2015) Ryabenkiy, Vladimir Mikhailovich; Ushkarenko, Alexander OlegovichThe method of statistical analysis of time-delay transmission of information and control packets over the network in automatic control systems are considered in this article. The results of measurements of time delays, which are obtained based on the analytic dependence of the probability density allow theoretically determine the time delays for datatransmission.Документ Fuzzy logic-based synchronization control system of generators under conditions of frequency instability(2023-12-01) Mahmoud M. S. Al-Suod; Abdullah M. Eial Awwad; Alaa Al-Quteimat; Oleksandr UshkarenkoСтаттю присвячено вивченню та вирішенню питання синхронізації газодизель-генераторних установок автономної електроенергетичної системи за наявності значних коливань частоти напруги. Розробляються MATLAB-моделі, які дозволять вивчати процедури підключення генератора при роботі з повним навантаженням. Коливання частоти обертання газодизель-генераторної установки можна змоделювати шляхом створення реалістичної випадкової процедури та додавання цього випадкового сигналу до схеми керування. У цьому дослідженні автори змоделювали процес синхронізації генератора за наявності випадкових збурень. Результати цього моделювання показали, що наявність випадкових коливань частоти напруги та відмінний від нуля час відгуку автоматичного вимикача (який з’єднує генератор із шинами головного розподільного щита) може порушити умови синхронізації та призвести до значних стрибків струму та провалів напруги на час синхронізації. У даній роботі запропоновано блок-схему системи синхронізації генератора, яка використовує нечітку логіку для керування процесом синхронізації. Розроблено програмні засоби з використанням методів концептуального моделювання для керування процесом синхронізації генератора; ці інструменти являють собою автоматизоване робоче місце оператора.Документ Improving the accuracy of the active power load sharing in paralleled generators in the presence of drive motors shaft speed instability(2021) Abdullah M. Eial Awwad; Mahmoud M. S. Al-Suod; Alaa M. Al-Quteimat; Ushkarenko, O. O.; Atia AlHawamlehДокумент Improving the Control Quality of Gas Diesel Engine as Part of Autonomous Electric Power System(International Journal of Electrical and Electronic Engineering & Telecommunications, 2024-09-21) Al-suod Mahmoud M. S.; Ushkarenko O.У статті вирішено завдання підвищення стабільності обертів газодизельних двигунів і, відповідно, частоти напруги в мережі автономних електроенергетичних систем, яка може змінюватися в діапазоні від 45 Гц до 55 Гц. Нестабільність частоти негативно впливає на якість електроенергії в мережі автономних електроенергетичних систем і викликає коливання активної потужності. Розроблено структуру випробувального стенду, з використанням якого отримано експериментальні дані, що дозволило отримати статичні характеристики та визначити діапазон обмінних коливань активної потужністю між працюючими газодизель-генераторами. При цьому нерівномірність розподілу активної потужності між генераторами може досягати 57 %. На основі аналізу причин виникнення коливань частоти та конструктивних особливостей газодизельного агрегату розроблено його динамічну модель з урахуванням впливу турбокомпресора на виникнення низькочастотних коливань обертів. Запропоновано структуру системи керування газодизель-генераторною установкою з автоналаштуванням контролера. Проведено імітаційне моделювання роботи газодизель-генераторної установки, що дозволило вирішити завдання оптимізації параметрів коефіцієнтів ПІД-регулятора обертів газодизельного двигуна при роботі на різних навантаженнях. Застосування отриманого рішення дозволяє знизити розкид коливань обертів газодизеля на величину до 20 %.Документ Intelligent Feedback Mobile Robot Control System Using Multiprocessor(2017) Mahmoud, Mohammad Al-Suod; Ushakenko, A. O.Abstract In This paper a new methodology of using multi stage microprocessor has been used to enhance the robot technology. Managing the movement of the robot based on the information from the on-board sensor systems attached to the first microprocessor allowing the second microprocessor to optimize the movements of the robot. The system has been tested using robot with free movements in multi-dimension wheels.Документ Marine Electric Generating Plants Control Systems Software Functional Testing(2018) Mahmoud, Mohammad Al-Suod; Ushkarenko, A.; Dorogan, O.Abstract: The characteristics of the quality of the specialized software for a ship power system control and monitoring are discussed. The methodology of the evaluation of functionality, usability and reliability of specialized software for monitoring and managing ship's power plants are presented. The availability of such a methodology makes it possible to obtain a composition of software quality attributes and quantitative indicators, indicate the direction of priority changes and assess the results of their implementation, efficiency and reliability of specialized software.Документ Method for describing signal conversion processes in analog electronic systems(2022) Al-Suod, Mahmoud; Eial Awwad, Abdullah; Al-Quteimat, Alaa; Ushkarenko, Oleksandr OlehovychОдним з основних завдань інформаційних технологій є вдосконалення існуючих та розробка нових методів формального запису різноманітних динамічних логічних операцій перетворення аналогових і цифрових сигналів в електронних системах керування, збору та обробки інформації. Етап формального запису будь-якого процесу перетворення сигналу має бути представлений у вигляді аналітичних символів, послідовність яких повинна утворювати повністю функціональну математичну модель. Удосконалений метод опису процесів перетворення сигналів на основі представлення математичних моделей компонентів електронних схем у графоаналітичній формі з підвищеною інформативністю дозволяє інтегрувати розроблені моделі елементів електронної схеми з об'єктно-орієнтованою мовою програмування у вигляді функціональних блоків. Це відкриває шлях до виконання параметричного аналізу схем та інших завдань, пов'язаних з моделюванням електронних систем.Документ Method for determining coordinates of airborne objects by radars with additional use of ADS-B receivers(2021) Khudov Hennadii; Diakonov Oleksii; Kuchuk Nina; Maliuha Volodymyr; Furmanov Kostiantyn; Mylashenko Ihor; Olshevskyi Yurii; Stetsiv Stanislav; Solomonenko Yuriy; Yuzova IrynaУдосконалено метод визначення координат повітряного об’єкта з використанням приймачів ADS-B. Метод передбачає наступну послідовність дій: введення вихідних даних, вимірювання координат повітряного об’єкта радіолокаційною станцією, перевірка наявності даних про повітряний об’єкт від приймачів ADS-B. При відсутності таких даних координати повітряного об’єкта визначаються лише за даними радіолокаційної станції. Ототожнення відмітки від повітряного об’єкта за даними радіолокаційної станції та приймачів ADS-B. На відміну від відомих, удосконалений метод визначення координат повітряного об’єкта радіолокаційною станцією додатково використовує інформацію приймачів ADS-B. Проведені експериментальні дослідження сигналів приймачів ADS-B. Встановлено, що при роботі приймача ADS-B на протязі однієї доби отримано більше 6000 повідомлень по повітряним об’єктам. Встановлено, що інформація про місцезнаходження повітряного об’єкта у повідомленнях ADS-B кодується в форматі CPR. Наведено алгоритм розшифрування ADS-B повідомлень при глобальній прив’язці повітряного об’єкта до географічних координат. Наведено алгоритм виявлення сигналів бортових транспондерів ADS-B повітряних об’єктів. Проведено дослідження нестандартних повідомлень ADS-B від повітряних об’єктів. Зроблено припущення, що частина нестандартних коротких ADS-B повідомлень отримується від повітряних об’єктів малої авіації та військових повітряних об’єктів. Проведено оцінювання точності визначення координат повітряних об’єктів радіолокаційною станцією з додатковим використанням приймача ADS-B. Наведені залежності середніх квадратичних помилок визначення координат повітряного об’єкта від дальності до повітряного об’єкта для різних випадків. Встановлено, що точність визначення координат повітряного об’єкта може бути підвищена від 36 % до 67 % в залежності від дальності до повітряного об’єктаДокумент Monitoring and Automatic Control for Ship Power Plants Based Logical Algorithms(2015) Mahmoud, Mohammad Salem Al-suod; Ushkarenko, Alexander O.; Dorogan, Olga I.Abstract Controlling power station systems with diesel engines is vital issue. Algorithms of microprocessors are developed to be used in the control unit of this type of power station systems. Such Algorithms are built in a logic form, and then the control functions are derived using logic functions. Analyzing the contents of the received logic signals allows us to overcome structural redundancy of the systems. Monitor the network parameter is very important to protect the devices used in the power station systems. In this paper automated controller is developed using microprocessor algorithms to view and control the parameters of the system devices such as generator, synchronizers, and load sharers on-line, this will help in improving the system to be fast, reliable and more accurate. This paper proposes an implementation of a subsequent optimization for structural and algorithmic blocks of microprocessor systems automation of ship power plants.Документ Optimization of model structure of induction motor control system(2017) Mahmoud, Mohammad Al-Suod; Ushkarenko, OleksandrAbstract: This paper considers the principles of mathematical description of model elements in variablefrequency induction motor control systems for determining their component and structural composition and analyzing data conversion processes in the interaction between all the subsystems of a microprocessor-based control system and in the process of its structure optimization. The authors propose a method of formalizing operation processes of the control system elements, such as a transformer, a rectifier, a passive filter, an inverter, an induction motor, a microprocessor-based control system, and instruments for measuring and displaying information. A structural and functional model of a microprocessor-based variable-frequency control system of an induction motor has been developed. The rules for describing functional structures at various levels of decomposition of the variable-frequency induction motor control system have been determined. The approach proposed in this paper enables moving from various structural and principal diagrams to their mathematical models for the following analysis and optimization. Analytical expressions describing the structure and signals conversion processes in certain subsystems of the induction motor control system became available. The analysis of these expressions allows drawing the conclusion that it is possible to structurally optimize the reference model by means of replacing a variety of separate blocks by a single microcontroller, in which the control algorithm is programmatically implemented. On the basis of analysis of analytical expressions describing the control system model elements, the composition of feedback signals necessary for implementation of the function of induction motor control was determined.Документ Optimization of the Speed Controller in Gas Diesel Device Including in the Autonomous Electric Power System(2019) Mahmoud, M. S. Al-suod; Abdullah, M. Eial Awwad; Mohammad, S. Al-arni; Alaa, M. Al-Quteimat; Ushkarenko, OleksandrAbstract: The work consists of the development of the clarified model of a gas-diesel device by taking into account its design features and the influence of the turbo-supercharger. The analysis of the influence of the turbine on the physical processes occurring in the gas-diesel device, on the basis of which positive feedback on the torque on the shaft of the gas-diesel device is introduced, has been carried out. The process of parametric optimization of the PID-controller of the gas-diesel device has been automated to ensure high performance of the control quality in dynamic modes of its operation. As a result of modeling, oscillograms(records produced by an oscillograph or oscilloscope.) of transients before and after optimization of the controller have been obtained.Документ Optimization of the structure of diesel-generator units of ship power system(2015) Mahmoud, Mohammad Salem Al-suod; Ushkarenko, Alexander O.; Dorogan, Olga I.The study proposes the algorithm for selecting the optimal values of rated power generating units, based on the statistical processing of information about the daily workings of the energy generators accumulated software top-level automated control system (ACS) power plant. The calculated nominal capacity can be used to select the diesel-generator units when upgrading the ship power station.Документ Research of the Data Exchange Processes during the Automated Control of Autonomous Electric Power Systems(2020) Alaa, M. Al-Quteimat; Mahmoud, M. Al-Soud; Abdullah, M. Eial Awwad; Atia, AlHawamleh; Mahmoud, Zeidan; Ushkarenko, O.; Dorohan, O.Abstract: The article proposes a technique for studying the information exchange processes between the elements of the automated control system of the autonomous electric power system (AEPS). The analysis of information flows in the network of the distributed control system AEPS, which are formed by the software components of the automated workplace of the operator, and transmitted to the hardware automation means has been performed. The use of queuing theory allows to estimate the possibility of real-time system operation. The obtained analytical expressions, which allow the calculation of the average queuing time of the queuing system, are used to select the scan period in the SCADA system, which does not result in the loss of data packets. An analytical relation autonomous between the complexities of the AEPS scheme, which is used as part of the operator’s automated workplace for the automated control of the AEPS, and the workload of the communication channel has been established. It has been proposed to use an integrated complexity indicator of circuit for comparison of the AEPS schemes in terms of the load on the information channel.Документ Research on information channel characteristics of a ship electric power system(2018) Mahmoud, M. S. Alsuod; Ushkarenko, Oleksandr; Dorogan, OlgaAbstract. This article deals with the developed methodology of research information flows in the distributed control system network of a ship electric power system, based on the notion of software structure in the form of pattern network, in which each generator is assigned to a particular software object, and communication relations represent different types of information interactions between objects. Using the queuing and pattern theories gave the opportunity to develop the algorithm of software formal reorganization in the context of reduction system’s response time.Документ Simulation-Based Analysis of Dynamics of Autonomous Electric Power Systems(2022) Abdullah Eial Awwad; Mahmoud Al-Soud; Alaa Al-Quteimat; Ushkarenko O.