№ 1 (475) 2019
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд № 1 (475) 2019 за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 37
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Аналіз квантово-хімічних розрахунків перебігу лужного гідролізу як реагентного методу під час знешкодження фосфорвмісних пестицидів(2019) Петрук, Р. В.; Петрук, Г. Д.; Petruk, Roman V.; Petruk, Halyna D.Анотація. Мета. Метою роботи є розробка методу лужного гідролізу фосфорвмісних пестицидних препаратів за допомогою квантово-хімічних розрахунків. Методика. У роботі використовуються методи математичного моделювання, методи квантово-хімічних розрахунків, зокрема, метод Хартрі-Фока з базисом 3-21G з використанням пакету програм ChemBioOffice Ultra. Результати. У роботі здійснено квантово-хімічні розрахунки перебігу лужного гідролізу фосфорвмісних пестицидних препаратів на прикладі найбільш характерних із них: Золону (Фозолону) та Диметоату (Бі-58). Ці розрахунки, що базуються переважно на методі Хартрі-Фока із встановленням зарядів та довжин міжатомних зв’язків, чітко підтверджено експериментально з допомогою хроматографічних досліджень. В результаті встановлено ефективність та екологічну доцільність реагентних методів порівняно з термічними методами переробки (знешкодження) некондиційних залишків пестицидних препаратів, які дозволяють не тільки отримувати з первинних органічних токсичних сполук суттєво менш токсичну, переважно неорганічну, корисну вторинну сировину, але значною мірою зменшити їхні екотокси та шкідливий вплив на людину та довкілля. Наукова новизна. Вперше використано квантово-хімічні розрахунки лужного гідролізу пестицидів Золон та Диметоат за допомогою метод Хартрі-Фока, що дозволило визначити можливі шляхи проходження реакцій та передбачити кінцеві хімічні продукти, що спрощує процес реагентної утилізації некондиційних пестицидів. Практична цінність. Отримані результати досліджень можна використовувати для розробки механізмів хімічної переробки фосфорвмісних пестицидних препаратів максимально ефективним способом, що дозволяє знижувати витрати часу на експериментальні лабораторні дослідження. Використання квантово-хімічних розрахунків дозволяє моделювати процеси розпаду складних органічних молекул в довкіллі та прогнозувати можливі продукти розпаду, що може використовуватися у сфері державного управління та під час прогнозування ризиків виробничої діяльності.Документ Использование платформы Arduino при разработке метода инфракрасной эхо-импульсной дефектоскопии(2019) Рагулин, С. В.; Ушаков, В. В.; Rahulin, Serhei V.; Ushakov Vladyslav V.У статті розглядаються питання створення автоматизованого вимірювального комплексу, використовуваного в експериментальних дослідженнях методу інфрачервоної ехо-імпульсної дефектоскопії склопластикових авіаційних конструкцій. Проведено аналіз існуючих автоматизованих комплексів, виявлено їх недостатню гнучкість і відсутність простих і малобюджетних комплексів. Визначено вимоги, що пред’являються до автоматизованого вимірювального комплексу, і основні функції, виконувані ним. На підставі сформованих вимог проведений обґрунтований вибір мікропроцесорної платформи Arduino як базового елементу під час створення згаданого вимірювального комплексу. Проаналізовано проведені раніше дослідження можливостей платформи Arduino. Встановлено, що можливості платформи використовуються не в повному обсязі. З урахуванням проведеного аналізу досліджень розроблені алгоритми роботи платформи Arduino для управління лабораторним обладнанням, прийому і обробки експериментальних даних, а також процедури обміну даними між платформою і персональним комп’ютером. Керуючись розробленими алгоритмами, створено програмне забезпечення, що дозволяє здійснювати паралельне управління декількома процесами під час проведення експериментів з використанням лабораторного стенду. Такими процесами є управління допоміжним лабораторним обладнанням; прийом та обробка експериментальних даних; передача експериментальних даних на персональний комп’ютер. Наукова новизна полягає в формуванні обґрунтованої гіпотези про можливість одночасного виконання декількох задач мікропроцесорною платформою Arduino під час проведення експериментальних досліджень з її використанням, а також підтвердження даної гіпотези під час створення автоматизованого вимірювального комплексу на базі цієї платформи. Практична значимість полягає в розробці та впровадженні програмного забезпечення, створеного на основі зазначених алгоритмів і використовуваного під час конструювання лабораторного стенда дослідження методу інфрачервоної ехо-імпульсної дефектоскопії.Документ Інтегральна оцінка ефективності функціонування станцій технічного обслуговування автомобілів(2019) Хаврук, В. О.; Khavruk, Volodymyr O.Ефективність функціонування станції технічного обслуговування автомобілів характеризується двома групами показників: кількісними і якісними. До кількісних показників належать: надійність функціонування, пропускна здатність, середній час очікування, міра прибутковості; до якісних – швидкість виконання робіт, зручність режиму роботи, кваліфікація персоналу, гарантія і вартість робіт, спектр послуг, ввічливість персоналу, наявність запчастин, технологічна оснащеність. Визначена вага та здійснено нормування даних показників для трьох варіантів функціонування станції технічного обслуговування: 1) існуюча ситуація (вибрана з точки зору можливості порівняння зміни ефективності діяльності автосервісу); 2) ситуація, що відповідає максимуму критерію ефективності по кожній з дільниць; 3) запропонована керівництвом автосервісу ситуація, що відповідає завершальному опису за результатами моделювання виробничих дільниць. Для СТО «КиївСхід» встановлено, що за кількості звернень на автосервіс 30–50 на добу мінімальні значення часу очікування автомобілів на ремонт будуть забезпечуватися за умови виробничої потужності 64–95 люд./ год. Відповідно, в цих межах можна приймати відповідні рішення щодо кількості постів для ремонту. Для вказаного автосервісу, у зв’язку з невеликою площею виробничої будівлі, було прийнято рішення використовувати 6 постів ремонтної зони – варіант № 3, завдяки якому забезпечується виробнича потужність 72 люд./год. Зважаючи на те, що всі пости ремонтної зони автосервісу оснащені підйомниками, а тому такі пости є універсальними, на яких у разі відсутності окремих спеціалізованих робіт, наприклад діагностування електронних систем, можуть виконуватись інші ремонтні роботи, а недозавантаженість або простій можливо звести до мінімуму. Мета статті – на основі сукупності кількісних і якісних показників функціонування станції технічного обслуговування автомобілів здійснити інтегральну оцінку ефективності функціонування конкретної станції технічного обслуговування автомобілів. Методика. Аналіз виробничої діяльності станції технічного обслуговування автомобілів дав змогу сформувати дві групи показників ефективності функціонування ремонтної зони. За допомогою методу експертних оцінок визначено вагу кожного із показників. Інтегральна оцінка ефективності функціонування ремонтної зони автосервісу представлена у формалізованому вигляді. Результати. Використання 6 постів ремонтної зони порівняно з 4-ма постами дозволяє підвищити комплексну ефективність автосервісу на 21% за скорочення черги на очікування обслуговування в період пікових навантажень на СТО і як результат, збільшується пропускна спроможність на 16–18%. Наукова новизна. Запропоновано здійснювати інтегральну оцінку ефективності функціонування станції технічного обслуговування з використанням пронормованих кількісних і якісних показників. Практична значимість. На прикладі конкретної станції технічного обслуговування автомобілів за кількості звернень у сервіс – 30–50 на добу запропоновано використовувати 6 виробничих постів.Документ Застосування принципів зеленої інфраструктури на підприємствах(2019) Протасенко, О. Ф.; Мигаль, Г. В.; Protasenko, Olha F.; Myhal, Halyna V.Останніми роками в різних галузях наукової і практичної діяльності людини з’явилась значна кількість нових теорій і концепцій. Серед таких нововведень концепція зеленої інфраструктури. Позитивними прикладами застосування принципів зеленої інфраструктури є впровадження системи керування відходами, перехід на енергоефективні технології освітлення міст, використання електротранспорту тощо. Нині в Україні ці принципи майже не застосовують. Основні причини цього – брак фінансування екологічних проектів і низький рівень екологічної культури населення. З урахуванням нинішніх реалій застосування принципів зеленої інфра структури можна почати з локальних об’єктів, наприклад, підприємств. У світлі цього метою роботи є пошук шляхів впровадження принципів зеленої інфраструктури на підприємстві. Для досягнення зазначеної мети в роботі використаний системний підхід, що дало змогу одержати такі результати: а) визначити рівні екологічної безпеки на підприємстві та дії, які необхідно реалізовувати щодо її забезпечення; б) запропонувати узагальнену систему оцінювання екологічності підприємства у вигляді опитування; в) зробити апробацію опитування на підприємстві з випуску флексодрукованої продукції, на підставі якої визначені наявні екологічні проблеми та позначені принципи зеленої інфраструктури, які можна застосувати для їхнього вирішення. Наукова новизна полягає в такому: а) вперше запропоновано узагальнене визначення поняття «зелена інфраструктура» з урахуванням особливостей екологічних потреб українського суспільства; б) вперше застосовано принципи зеленої інфраструктури не для великих об’єктів (наприклад, міста), а для локальних (наприклад, підприємств); в) набула подальшого розвитку система з оцінювання екологічних проблем наявних на об’єкті (в рамках роботи вона представлена у вигляді опитування щодо екологічності робочого середовища, яке враховує як думку керівництва, так і працівника); г) набули подальшого розвитку заходи щодо підвищення екологічної культури населення. Практична значимість результатів така: а) виявлення наявних екологічних проблем на підприємстві через застосування загального опитування працівників і керівництва щодо їхнього бачення екологічності робочого середовища, що дало змогу визначити принципи зеленої інфраструктури, які можуть бути застосовані для його підвищення; б) через опитування привернуто увагу працівників до наявності певних екологічних проблем на підприємстві, що сприяло підвищенню рівня їхньої екологічної свідомості, а отже, і культури.Документ Исследование изменения пассажировместимости речных круизных пассажирских судов(2019) Егоров, А. Г.; Egorov, Alexander G.Мета. Визначення фактичної пасажиромісткості працюючих річкових круїзних пасажирських суден із прогнозом до 2030 року. Методика. Застосовано методи статистичної обробки, аналізу, теорії корабля і проектування суден. Результати. Виконане в роботі дослідження пасажиромісткості показало, що загальна пасажиромісткість річкових круїзних пасажирських суден знизиться до 11 631 чоловіка (на 52,72%) до 2030 року. Наукова новизна. Запропоновано новий підхід до класифікації річкових круїзних пасажирських суден по факту виконаних модернізацій і конверсій. Практична значимість. Загальна пасажиромісткість вітчизняних річкових круїзних пасажирських суден продовжує знижуватися як за рахунок списання суден, так і за рахунок зменшення числа місць у разі підвищення комфортабельності під час переобладнань. Під час розробки проектів нових суден і модернізації існуючих надто важливо мати уявлення про реальну ситуацію з фактичною пасажиромісткістю. Для розв’язку поставленого завдання було досліджено 113 круїзних пасажирських суден, які мають діючий клас. Було виявлено, що всі судна тією чи іншою мірою були переобладнані або модернізовані. Суттєво модернізовані з підвищенням рівня комфортабельності 43 круїзних пасажирських судна (38,7% від усіх працюючих у навігацію 2019 року). Роботи з модернізації та переобладнання тривають. За істотної модернізації суден із першої групи пасажиромісткість у середньому зменшується на 52,3%, у разі збереження філософії – на 32%; за істотної модернізації суден із другої групи – на 37%, у разі збереження філософії – на 16,1%. Для збереження поняття "річковий круїз", і не тільки для іноземних туристів, рекомендується на середньострокову й довгострокову перспективу будівництво нових пасажирських суден, які б найбільш повно задовольняли запитам ринку. Це можуть бути круїзні пасажирські судна як для класичних річкових маршрутів (PV300, PV500VB, PV09, ПКС-180 і т.п.), так і судна змішаного плавання для роботи в прибережних морях і на річкових маршрутах (PV300VD, PV11 і т.п.).Документ Інструментарій управління маркетинговою діяльністю підприємств в умовах промислової революції 4.0(2019) Кобець, Д. Л.; Kobets, Dmytro L.Метою статті є аналіз основних інструментів, що застосовуються сучасними зарубіжними і вітчизняними підприємствами у процесі управління маркетинговою діяльністю. У статті визначено основні принципи, на яких побудована четверта промислова революція. Встановлено, що маркетингова діяльність підприємств в умовах четвертої промислової революції включає в себе застосування автоматизації рекламних процесів, прозорість інформації, що використовується для аналізу ринку та просування продукції, формування бази даних, аналіз яких дає змогу точного визначення рекламної пропозиції для окремого клієнта і застосування інтелектуальних систем. Щоб оцінити роль інтернет-маркетингу в загальній структурі витрат вітчизняних компаній у рекламній діяльності, проаналізовано динаміку обсягу рекламного ринку України за 2012−2018 рр. Встановлено, що частка інтернет-маркетингу збільшується і виходить на перше місце серед всіх каналів реклами. Таким чином, це означає збільшення фінансування вітчизняними підприємствами використання інноваційних технологій у рекламній діяльності. Визначено, що одним із ключових трендів майбутнього розвитку рекламної діяльності буде використання технології штучного інтелекту, обсяг яких демонструє високий рівень попиту з боку виробників. Підтверджено тенденцію збільшення попиту на технології штучного інтелекту в рекламній діяльності. Проведено порівняння інструментарію управління маркетинговою діяльністю підприємств в умовах промислової революції 4.0, наведено їх переваги і недоліки. Встановлено, що кожен інструмент digital-маркетингу має свої переваги при формуванні рекламної діяльності. Однак при цьому є значні недоліки. Найчастіше підприємства формують свій вибір, виходячи з наявності ресурсів, як людських, так і фінансових. Встановлено, що за допомогою інноваційних технологій керівництво компанії може покращити не тільки процес виробництва і управління, а й процес просування та реалізації своєї продукції, виведення товарів на нові ринки і пошук нових сегментів ключових споживачів. Інноваційні технології однозначно виступають позитивним інструментом для підвищення конкурентоспроможності бізнесу компанії, які, до того ж, не вимагають таких значних фінансових капіталовкладень, як модернізація, диверсифікація продуктового портфеля або реструктуризація. Ігнорування ж інноваційних технологій у рекламній діяльності – це ймовірна причина зниження ефективності дослідження ринку і просування товарів, що, своєю чергою, впливає на подальшу долю компанії та її позиції на ринку. Тому витрати на впровадження інновацій у маркетингову стратегію і дослідження ринку – правильне рішення, що приймається сучасними менеджерами вітчизняних і зарубіжних підприємств, оскільки з огляду на тенденції промислової революції 4.0 – це необхідний захід для управління конкурентоспроможністю бізнесу.Документ Адаптація персоналу підприємницьких структур: сутність та складники(2019) Смачило, В. В.; Наливайко, Т. Л.; Різник, П. А.; Smachylo, Valentyna V.; Nalyvaiko, Taras L.; Riznyk, Pavlo A.Анотація. Мета. Ідентифікація категорії «адаптація персоналу» через розкриття та обґрунтування сутнісного навантаження її компонент. Методика. У дослідженні використано: морфологічний та структурно-логічний аналізи, які дали змогу встановити сутнісне навантаження складників категорії «адаптація персоналу»; графічний та табличний методи, що дало змогу структурувати та узагальнити інформацію, а також презентувати результати; метод логічних узагальнень – для формування висновків. Результати. У дослідженні було проаналізовано, ідентифіковано та розмежовано категорії, які описують адаптацію працівника на підприємстві: «виробнича адаптація», «невиробнича адаптація», «трудова адаптація» та «адаптація персоналу». Визначено, що використання терміна «виробнича адаптація» має обмежений і еволюційно недоцільний характер у сучасних умовах господарювання, тому більш справедливим є виділення в межах адаптації персоналу адаптації, яка безпосередньо пов’язана із веденням трудової діяльності (трудова адаптація), та адаптації, яка безпосередньо не пов’язана із веденням трудової діяльності (позатрудова адаптація). Визначено, що сутнісне навантаження адаптації персоналу доцільно розкривати через виділення окремих компонент (видів адаптації персоналу за змістовою класифікаційною ознакою), до яких зараховано професійну, психофізіологічну, соціально-психологічну, організаційну, економічну та культурно-побутову. Відповідно, надано авторське переосмислення сутності вказаних видів адаптації. Наукова новизна. Вдосконалено структуризацію категорії «адаптація персоналу» шляхом уточнення складників та їх сутності, яка, на відміну від наявних, базується на принципі безпосередньої чи опосередкованої участі в трудовій діяльності працівників Практична значущість. Обґрунтування теоретичного базису адаптації персоналу підприємницьких структур є основою для коректної імплементації методичного інструментарію адаптації працівників, що безпосередньо впливає на ефективність діяльності підприємства.Документ Особенности процесса впрыскивания топлива на скоростной характеристике среднеоборотного дизеля в условиях переменных режимов(2019) Слободянюк, Н. В; Slobodianiuk, Nikolay V.Анотація. У статті наведено результати експериментального дослідження особливостей процесу подачі палива на швидкісній характеристиці середньооборотного суднового дизельного двигуна в умовах змінних режимів. Вивчення гідродинамічних процесів для зазначених характеристик розширює можливості вдосконалення роботи дизеля, а також дає можливість уточнити методи розрахунку процесів, пов’язаних з подачею палива. Експериментальні дослідження виконані на безмоторному стенді за різних початкових умов з доведенням вимірювального комплексу. За першого варіанта перед запуском паливна система високого тиску розвантажувалася. За другого варіанта запуск безмоторного стенда проводився після короткочасної зупинки. При цьому в системі зберігається залишковий тиск після першого варіанта запуска. Узагальнені результати проведеного експериментального дослідження дали змогу оцінити процес розвитку подачі палива протягом усього експерименту. При цьому в першому варіанті суттєвою особливістю є відсутність помітного підвищення тиску у форсунці за перших трьох циклів впорскування в процесі розгону, незважаючи на досить високу частоту обертання розподільного валу. Тільки в четвертому циклі отримано зростання тиску до 40 бар, якого недостатньо для підйому голки форсунки. Умови першого впорскування формуються у п’ятому циклі (фаза ступеневого впорскування). У другому варіанті з початковим тиском у паливній системі 27 бар при розгоні вже на першому оберті за відносно невисокої частоти обертання величина тиску відповідає умовам впорскування й досягає 166 бар. Таким чином, початковий тиск у паливній системі при розгоні здійснює істотний вплив на розвиток характеристики впорскування, що є специфічною особливістю роботи дизельного двигуна на змінних режимах. Особливості формування параметрів впорскування при вибігу в обох варіантах не залежать від початкових умов у паливній системі. Врахування особливостей процесу впорскування за безперервно змінної частоти обертання дасть змогу підвищити надійність роботи суднових дизелів під час маневрування й забезпечить удосконалення робочих процесів дизелів на змінних режимах.Документ Особливості моделей впровадження та функціонування системи екологічного управління на промислових підприємствах(2019) Барабаш, О. В; Barabash, Olena V.У статті розглянуто аспекти впровадження та функціонування системи екологічного управління (далі – СЕУ) на підприємствах. Встановлено, що СЕУ є одним з інструментів, який дозволить перебудувати діяльність підприємств та змінити пріоритети в бік забезпечення цивілізаційної життєдіяльності людини через мінімізацію впливу на довкілля. Відзначено, що екологічно результативна СЕУ відкриває значні переваги для бізнесу, такі як інвестиційні можливості, збільшення споживчого попиту на товари та послуги, зростання продажів, зниження залежності від природних ресурсів, зменшення фінансових ризиків від штрафних санкцій у разі негативного впливу на навколишнє природне середовище. Для наочності запропоновано чотири типи моделей впровадження та функціонування системи екологічного управління, які є характерними для промислових підприємств України. Виявлено особливості моделей СЕУ відповідно до розроблених критеріїв, які дозволять проводити оцінювання екологічної дієвості СЕУ відповідно до вимог стандарту ДСТУ ISO14001:2015. До кожного з критеріїв запропоновано ряд індикаторів, які чітко й інформативно дозволять відображувати стан впровадження й функціонування СЕУ, а в разі поєднання з результатами фіксованих та індикаційних вимірювань призведуть до розширення можливостей контролю керівництвом підприємства не лише якісного стану природних компонентів урбоекосистеми, але й ступеню збереження (або відновлення) їхніх екологічних властивостей. Визначено, що кожна з моделей системи екологічного управління знаходиться у прямій залежності від мети, масштабів, строків упровадження СЕУ та очікуваних результатів. Зазначено, що кожна із запропонованих моделей СЕУ повинна не лише концентруватись на визначенні екологічних аспектів діяльності підприємства з урахуванням його конкретної специфіки, але й бути спрямованою на підвищення соціоеколого-економічної ефективності для забезпечення збалансованого розвитку та підвищення рівня екологічної безпеки урбоекосистеми, яка знаходиться в межах впливу виробничих потужностей підприємства.Документ Розроблення підходів до управління програмами безпеки об’єктів критичної інфраструктури транспорту(2019) Нєвєдров, Д. С.; Nieviedrov, Dmytro S.У статті запропоновано системну модель управління регіональними програмами безпеки об’єктів критичної інфраструктури транспорту, а також шаблон матриці представлення й аналізу регіональних програм безпеки об’єктів критичної інфраструктури транспорту. Об’єкти критичної інфраструктури транспорту розташовано в усіх регіонах України, відповідно, питання безпеки цих об’єктів є актуальним. Для формування дієвого апарату управління безпекою критичних об’єктів транспорту варто застосовувати програмний підхід. Тому для досягнення прийнятного рівня безпеки критичної інфраструктури транспорту необхідно мати дієвий механізм досягнення цього результату, якого можна досягнути шляхом формування та ефективного управління регіональними програмами безпечного функціонування об’єктів критичної інфраструктури транспорту. У статті визначено, що до основних проблем, які зазвичай виникають під час реалізації державних програм (у тому числі регіональних), належать невідповідність одержуваних результатів раніше поставленим цілям і відсутність чітко налагоджених механізмів використання результатів попередніх років у проектах наступних років. У рамках роботи досліджено, що побудова системи управління регіональними програмами безпеки об’єктів критичної інфраструктури транспорту може бути покладена в основу розроблення інтерактивної системи про грамного офісу регіонального рівня, яка дасть змогу проводити дослідження ефективності здійснення регіональних проектів різного призначення й рівня управління. Розроблений у роботі шаблон матриці представлення й аналізу регіональних програм безпеки об’єктів критичної інфраструктури транспорту дає змогу здійснювати аналіз програм, визначати ключові етапи, завдання та роботи, які мають виконуватися в рамках виконання проектів і портфелів проектів, що входять до програм. Системна модель управління регіональними програмами безпеки об’єктів критичної інфраструктури транспорту дає можливість комплексно підійти до визначення основних факторів дотримання безпеки об’єктів критичної інфраструктури, визначати основні вхідні та вихідні елементи, які впливають на рівень безпеки, і системно досліджувати всі процеси, що впливають на рівень безпеки об’єктів критичної інфраструктури транспорту.Документ Прогноз показателей комфортности лоцманского катера на этапе концептуального проектирования(2019) Клёва, Я. А.; Савочкина, В. В.; Klova, Yana A.; Savochkina, Vira V.Лоцманське обслуговування суден здійснюється з метою гарантування безпеки мореплавства в складних метеорологічних і гідрографічних умовах. Проблема забезпечення комфортності під час експлуатації високошвидкісних лоцманських катерів є актуальною, оскільки безпосередньо пов’язана із самопочуттям лоцманів і впливає на їхню здатність виконувати свої функціональні обов’язки, спрямовані на успішне здійснення лоцманської проводки. У статті описані особливості експлуатації лоцманських катерів і виконаний аналіз негативних факторів, пов’язаних з рухом судна на хвилюванні. Розглянуто чинники, що впливають на фізіологічний стан лоцманів і екіпажу на борту катера. Наведено класифікацію прискорень, що визначає різні рівні впливу хвилювання на організм людини. Описано показники, які безпосередньо характеризують необхідний рівень комфортності, та досліджені можливості їх оцінки на початкових стадіях проєктування. Метою статті є вибір відповідних розрахункових методик, що дають змогу на стадії концептуального проєктування прогнозувати такі показники комфортності лоцманських катерів, як вертикальні прискорення, початкова метацентрична висота і період качки. Рекомендований метод оцінки показників комфортності лоцманських катерів для математичної моделі, а також проведена його верифікація в програмному комплексі. Запропоновані залежності можуть бути використані для передбачення показників комфортності для інших типів високошвидкісних суден (патрульних, рятувальних, суден берегової охорони та ін.).Документ Вивчення процесів сорбції та десорбції іонів кадмію (Cd2+) на іоніті КУ-2-8 у кислій формі з мінералізованих стічних вод(2019) Колєгова, А. С.; Трохименко, Г. Г.; Koliehova, Anastasiia S.; Trohymenko, Ganna G.Abstract. Infiltrating cadmium compounds to the environment comes mainly from untreated wastewater of engineering industry, non-ferrous metallurgy, galvanic industries, etc. Therefore, the main aim of protecting the aquatic environment was to develop and improve waste-free wastewater treatment technologies containing high concentrations of cadmium. There are many methods of treatment sewage of electroplating manufacture, but their choice depends on the requirements for water quality and methods availability. Ion exchange is one of the promising methods for extracting heavy metal ions from waste galvanic waters. The aim of the investigation was to study the processes of sorption and desorption of cadmium ions on the KU-2-8 ionite in the acidic form under dynamic conditions. The efficiency of sorption of Cd2+ on the cation exchanger KU-2-8 in H+-form by ion-exchange method from highly mineralized model solutions of sewage and washing waters of metalworking enterprises was investigated in the work. The processes of ionite regeneration from cadmium ions with sulfuric acid were studied and the efficiency of ion exchange for the improvement of waste-free technologies of sewage and flushing water of metalworking enterprises was studied. Removing cadmium ions was carried out in an ion exchange column containing a 20 cm3 ion exchange resin. The concentration of metal ions was 10–50 meq/dm3. The regeneration of saturated ionite with metals was carried out by 5, 8 and 10% sulfuric acid. The concentration of heavy metal ions, acidity, alkalinity and pH of the medium were controlled in the samples. The sorption results showed that when the sorption of 0.01 n model solution of cadmium sulfate the total capacity of the ion exchanger reached 1808.75 meq/dm3, the sorption of 0.02 n and 0.05 n solution of the total capacity of the ion exchanger reached 2063.75 meq/dm3, 2082 meq/dm3, respectively. The increase in the capacity of the ionite can be explained by the fact that as the concentration of metal cations increases, the capacity also grows. In general, the results of studies have shown that the use of ion exchange is quite effective for the extraction of heavy metals. The sorption and regeneration efficiency averaged 95%. The scientific novelty of the work is that for the first time the sorption of cadmium ions at concentrations of 10, 20 and 50 meq/dm3 was carried out in terms of metal and their desorption of 5, 8 and 10% sulfuric acid from the cation exchanger KU-2-8 in the acidic form. These results can be used in the development of low-waste technologies for the purification of water from cadmium ions, which increases the environmental friendliness of working processes at metalworking enterprises.Документ Розробка системи стабілізації диференту автономного підводного апарата з радіобуєм(2019) Сірівчук, А. С.; Sirivchuk, Andriy S.Автономні підводні апарати з радіобуєм є перспективним видом підводної техніки під час роботи на мілководних акваторіях. Використання підводних апаратів на мілководді висуває низку вимог до їх масогабаритних та експлуатаційних показників. Необхідність буксирування радіобуя спричиняє зовнішні збурення, які значно впливають на рух апарата, а саме приводить до появи значного диференту. Метою статті є розроблення комплексного підходу до стабілізації диференту автономного підводного апарата з радіобуєм, що включає зменшення зовнішніх збурень шляхом випускання оптимальної довжини кабель-буксира та стабілізацію диференту за допомогою горизонтальних рулів. Шляхом математичного моделювання визначено залежність оптимальної довжини кабель-буксира від глибини занурення автономного підводного апарата. Розроблено регулятор оптимальної довжини кабель-буксира на основі нечіткої логіки, який дає змогу не тільки усувати похибку стану випущеної довжини кабель-буксира, але й забезпечувати стійкість у різних режимах вертикального руху. Для стабілізації диференту застосовуються кормові горизонтальні рулі. Горизонтальні рулі повертаються в напрямку руху автономного підводного апарата для зменшення власного негативного збурення, а потім встановлюють відхилення від цього кута для створення моменту стабілізації. Для встановлення відхилення використовується регулятор на базі нечіткої логіки. Результати моделювання продемонстрували високі показники якості розробленої системи керування в трьох режимах руху, а саме маршовому, вертикальному та комбінованому.Документ Monitoring of the grinding system of forged crankshafts for marine engines(2019) Siemiatkowski, Zbigniew; Rucki, Miroslaw; Morozow, Dmitrij; Martynowski, Robert; Shelkovoy, Alexander М.; Gutsalenko, Yuriy G.; Сементковскій, Збігнєв; Руцький, Мирослав; Морозов, Дмитро; Мартиновський, Роберт; Шелковий, О. М.; Гуцаленко, Ю. Г.У статті розглядаються проблеми управління процесом шліфування, що виникають під час виробництва кованого колінчастого вала суднового дизеля. Представлений комплекс моніторингових заходів для оцінки можливості продовження ефективної експлуатації верстата в системі шліфування складного за формою і точністю, унікального за матеріаломісткістю і трудомісткістю виробу. Колінчасті вали великого розміру мають довжину до 12 м і важать до 25 тонн, але допуск на остаточне шліфування для діаметра становить 0,3–0,4 мм. Для цього необхідна дуже висока точність механічних деталей шліфувального верстата. Дослідження було зосереджено на вимірі таких параметрів, як площинність, лінійність, паралельність, биття і співвісність відповідальних за вихідну точність механічних частин шліфувального верстата. Робота виконана зі шліфувальним верстатом типу DB12500, оснащеним системою управління Sinumerik 840D, а також системами вимірювання та ексцентричної обробки. На підставі отриманих результатів були зроблені деякі рекомендації з процедури перевірки з метою забезпечення стабільної якості випуску колінчастих валів. Шліфувальним інструментом був шліфувальний круг дискового типу Molemab B126-100639 S.630090. Вибір хімічно інертного до оброблюваного матеріалу з вмістом вуглецю і водночас особливо твердого абразивного інструментального матеріалу (c-BN), а також значна протяжність робочої частини шліфувального круга по периферії (понад 6 м), є важливою передумовою забезпечення стійкості інструменту в циклі продуктивної і якісної зовнішньої обробки заданих функціональних поверхонь розглянутих великогабаритних колінчастих валів. Припуски на обробку розподілялися між попереднім і чистовим переходами шліфування з деяким збільшенням (резервуванням забезпечення точності) для шатунних шийок, обробка яких велася другим планом. Мікрогеометричну якість поверхні контролювали за допомогою портативного вимірювача шорсткості поверхні Surftest SJ-201P, що дозволило уникнути очевидних проблем вимірювання профілю в задачах контролю великогабаритних деталей складної ступінчастої форми, якими є суднові колінчаті вали. Отримані параметри шорсткості після шліфування (Ra ≤ 0,4 мкм) були визнані вагомою мірою задовільними, що дозволило після цього ефективно полірувати до необхідного за основними функціональними поверхнями рівня Ra 0,3 мкм. Виконана робота може розглядатися як методичний прообраз моніторингів в дорожніх картах експертизи стану параметрів точності шліфувальних верстатів і рівня мікрогеометричної якості обробки колінчастих валів.Документ Дослідження впливу швидкості розпилювання рідкого палива на характеристики двопаливної газотурбінної камери згоряння(2019) Сербін, С. І.; Діасамідзе, Б. Т.; Serbin, Serhii I.; Disamidze, Badri T.Анотація. Мета. Метою роботи є дослідження впливу швидкості впорскування рідкого палива в канали аксіально-радіальних завихрювачів низькоемісійної камери згоряння газотурбінного двигуна (ГТД) потужністю 25 МВт на температурне поле на виході з камери та емісію оксидів азоту. Методика. Для підвищення ефективності процесів у двопаливній газотурбінній камері пропонується використовувати ідеї попереднього перемішування рідкого і газоподібного палива з повітрям в аксіально-радіальних завихрювачах, дрібнодисперсного розпилювання рідкого палива високошвидкісним повітряним потоком після компресора високого тиску, що забезпечить перехід з одного виду палива на інший без зупинки газотурбінного двигуна та мінімальні викиди токсичних компонентів на основних режимах роботи. Розрахунки проводяться за допомогою тривимірного математичного моделювання. Результати. Запропоновано ефективний спосіб організації робочого процесу в двопаливній газотурбінній низькоемісійній камері згоряння. Проведено теоретичні дослідження утворення оксидів азоту для різних швидкостей впорскування рідкого палива в канали аксіально-радіальних завихрювачів низькоемісійної камери згоряння. Здійснено вибір математичної моделі вигоряння рідкого палива в двопаливній низькоемісійній камері згоряння з урахуванням утворення основних токсичних компонентів. Тривимірна математична модель вигоряння рідкого палива в двопаливній низькоемісійній камері згоряння ГТД містить у собі такі рівняння: нерозривності, збереження кількості руху та енергії, переносу компонентів кінетичної схеми з урахуванням дисипації вихорів, утворення і розкладання оксидів азоту, переносу характеристик турбулентності, променистого теплообміну у взаємодії з рівняннями моделі дискретної фази. Математична модель емісії оксидів азоту являє собою систему рівнянь масового переносу, які враховують конвекцію, дифузію, а також утворення і розкладання NOx та споріднених сполук. За допомогою тривимірного математичного моделювання отримано графік залежності оксидів азоту (NOx) від швидкості подачі рідкого палива в канали аксіально-радіальних завихрювачів низькоемісійної камери згоряння ГТД при радіальному способі подачі палива, а також побудовано графік залежності нерівномірності температурного поля на виході з камери згоряння. Наукова новизна. Отримано нові знання щодо організації робочого процесу в двопаливних камерах згоряння ГТД та нерівномірності температурного поля на виході. Практична значимість. Дана робота має теоретичний характер, проте отримані результати можуть бути використані в ДП «Науково-виробничий комплекс газотурбобудування «Зоря»–«Машпроєкт» при модернізації існуючих двигунів.Документ Про вибір просторового положення для лазерного зварювання алюмінієвого сплаву АМг6М(2019) Бернацький, А. В.; Шелягін, В. Д.; Сіора, О. В.; Берднікова, О. М.; Клочков, І. М.; Сидорець, В. М.; Bernatskyi, Artemii V.; Shelyagin, Volodymyr D.; Siora, Oleksandr V.; Berdnikova, Olena M.; Klochkov, Illia M.; Sydorets, Volodymyr M.Анотація. Мета. Метою дослідження було встановлення впливу просторового положення під час лазерного зварювання алюмінієвого сплаву АМг6М на якість, механічні характеристики та структурні параметри з’єднань. Методика. У пластинах алюмінієвого сплаву АМг6М товщиною 6 мм робили провари лазерним випромінюванням, за різних просторових положеннях зварювання – від горизонтального до вертикального. Лазерне зварювання виконували «на підйом» та «на спуск». Проводили оцінку якості одержаних проварів за результатами візуального, радіографічного контролю та аналізу даних металографічних досліджень. Визначали, під яким кутом нахилу пластини одержується найбільш якісне з’єднання з найменшою кількістю дефектів. На обраному режимі виконували зварювання стикових з’єднань зі сплаву АМг6М товщиною 2 мм. За результатами механічних випробувань, візуального, радіографічного контролю та металографічних досліджень цих стикових з’єднань виконували оцінку їхньої якості за критеріями діючих стандартів. Результати. За всіх кутів нахилу в зразках з алюмінієвого сплаву АМг6М виявлено ланцюжки пор по всій довжині шва. Аналіз рентгенограм показує тенденцію зменшення як кількості, так й розміру пор, у разі зменшення кута нахилу з 90° до 45°, та їх зростання в разі подальшого зменшення кута нахилу до 0°. Така закономірність спостерігається під час зварювання як «на спуск», так і «на підйом». Найменшу кількість пор зафіксовано під час зварювання «на спуск» із кутом нахилу з 60°. Установлено, що ланцюжки пор переважно формуються в кореневій частині шва. Тому цей дефект може бути ліквідований шляхом досягнення повного провару під час зварювання на підкладці, коли примусово сформований зворотний валик шва, який містить більшість дефектів, видаляється шляхом механічної обробки. Наукова новизна. Вперше встановлено, що для забезпечення більш стабільного формування якісного стикового зварного з’єднання з алюмінієвого сплаву АМг6М та запобігання виходу з ладу лазерного обладнання процес зварювання необхідно проводити у вертикальному просторовому положенні «на підйом». Практична значимість. Одержані авторами результати використані під час створення технологічних рекомендацій з виготовлення зварних ребристих панелей для деталей та конструкцій ракетно-космічної техніки.Документ Расчёт напряжений вблизи корневого усиления стыкового сварного соединения(2019) Молтасов, А. В.; Ткач, П. Н.; Moltasov, Andrii V.; Tkach, Pavlo M.Метою роботи є розроблення аналітичного методу розрахунку напружень в околі кореневої опуклості шва під час розтягування стикового зварного з’єднання з асиметричним підсиленням. Методика визначення шуканих напружень базується на гіпотезі ламаних перерізів і передбачає встановлення зв’язку між напруженнями, розподіленими по ламаних перетинах, і зовнішніми силовими факторами, що діють на ділянці з підсиленням шва. Припускалося, що зони переходу від шва до основного металу та опуклості шва описуються дугами кіл, що дотикаються. У результаті встановлено аналітичні залежності, які описують зміну першого головного напруження як по контуру зони переходу від кореневої опуклості шва до основного металу, так і по глибині з’єднання під час розтягування та згинання. Отримано формули для визначення в явному вигляді коефіцієнта концентрації напружень біля підніжжя кореневої опуклості через геометричні розміри лицьового підсилення та підсилення на кореневій стороні. Наукова новизна методу полягає в тому, що він ураховує збільшення поперечного перерізу за рахунок опуклості на лицевій стороні та згинальні напруження, зумовлені ексцентриситетом прикладення осьового навантаження на ділянці з асиметричним підсиленням зварного шва, оскільки метод визначення коефіцієнта концентрації напружень, який використовувався раніше, давав сильно занижені результати на кореневій стороні з’єднання. Практично використовувати запропонований метод можна під час прогнозування характеристик втомної міцності зварних з’єднань такого типу. На прикладі практичного розрахунку тонколистового стикового зварного з’єднання зі сталі за формулами запропонованого методу показано, що частка напружень згину в максимальному сумарному напруженні становить більше ніж 40%. Контурні епюри напружень, побудовані за запропонованими в роботі залежностями, якісно відповідають результатам чисельних розрахунків полів напружень методом скінчених елементів. Якісно ж відхилення величини максимального напруження становило близько 6%.Документ Розвиток потенціалу туристичних підприємств Миколаївської області(2019) Огієнко, А. В.; Огієнко, М. М.; Ohiienko, Alona V.; Ohiienko, Mykola M.Робота присвячена вивченню теоретико-методичних положень, спрямованих на вдосконалення розвитку потенціалу туристичних підприємств і розроблення практичних рекомендацій щодо підвищення їх конкурентоспроможності. На основі результатів дослідження автором вивчено основні показники оцінки туристичної діяльності України та регіону, досліджено особливості розвитку потенціалу туристичних підприємств. Проаналізовано сучасний стан і проблеми розвитку туристичної галузі в Україні, досліджено загальну характеристику туристичної галузі Миколаївської області. Зокрема, досліджено географічну структуру туристичних потоків іноземних громадян, які відвідали Україну, і те, з яких країн їх більшість. Крім того, приведено аналіз засобів їх розміщення в Миколаївській області та виявлено перспективні напрями розвитку туристичної галузі. На думку авторів, до них найбільшою мірою належить зелений туризм, тому в статті цьому напряму приділена особлива увага. Виявлено, що Україна має достатньо умов для розвитку міжнародного туризму: вигідне геополітичне розміщення, великий туристично-рекреаційний потенціал, сприятливий клімат, велику кількість лікувально-курортних ресурсів, численні родовища мінеральних вод і лікувальних грязей, багату флору і фауну, наявність культурно-історичних пам’яток світового рівня. Здійснивши аналіз сучасного стану потенціалу розвитку туристичних підприємств, визначили, що проблемними питаннями розвитку туристичної сфери України є брак інформації про Україну, слабкий розвиток туристичної інфраструктури, незадовільна екологічна обстановка, загальний низький рівень розвитку економіки в Україні, незадовільний стан туристичних рекреаційних ресурсів, стереотипи радянських стандартів і механізмів в управлінні та розвитку сфери туризму, недовіра іноземних держав до українських туристів, недосконале організаційне й нормативно-правове забезпечення туристичної галузі України. Тому, визначивши основні позитивні та негативні вектори розвитку туризму, ми запропонували напрями вдосконалення організації туристичної діяльності України на прикладі зарубіжних країн, удосконалили напрями розвитку туристичної галузі Миколаївської області й розробили програми активного відпочинку з метою покращення якості туристичних послуг.Документ Стенд для випробування та дослідження роторно-поршневих двигунів(2019) Митрофанов, О. С.; Mytrofanov, Oleksandr S.Розглянуто конструкцію та основні параметри дослідного зразка роторно-поршневого розширювального двигуна 12РПД-4,4/1,75. Конструкція двигуна забезпечує легкий пуск при будь-якому положенні вихідного вала відбору потужності, а також завдяки наявності центрального регулюючого кулачкового вала дає можливість регулювати режими роботи за рахунок зміни кута початку впуску робочого тіла (ступеня наповнення циліндра, значення якого знаходиться у межах 0,135…0,175). Завдяки рівномірно розміщеним два¬надцятьом циліндрам та малому значенню відношення ходу поршня до діаметра циліндра (S/D = 0,4) роторно-поршневий двигун має високу врівноваженість, є більш компактним і легким, має мінімальні втрати тиску при впуску й незначний протитиск на випуску. Запропонована конструкція механізму руху забезпечує відсутність теоретичного шкідливого мертвого об’єму, при цьому значення відносного мертвого об’єму становить лише 0,015 та зумовлене технологічними щілинами. Спроєктований роторно-поршневий двигун 12РПД-4,4/1,75 більш дешевий і технологічний у виготовленні, малошумний, надійний і простий в експлуатації та обслуговуванні, має підвищений механічний і ефективний ККД за рахунок зменшення сил тертя сполучних елементів та витоків робочого тіла, а також високий ступінь рівномірності обертання й рівномірний крутний момент. На базі машинобудівного підприємства ТОВ «Мотор-Плюс» спільно із Центром перспективних енергетичних технологій Національного університету кораблебудування розроблено та виготовлено експериментальний стенд на основі дослідного зразка роторно-поршневого двигуна 12РПД-4,4/1,75, а також систему вимірювання й фіксації даних. Подано загальну схему та опис роботи експериментального стенда й системи вимірювання. Стенд дозволяє визначати основні параметри робочого процесу, а також змінення ефективних показників залежно від режиму роботи та параметрів робочого тіла на вході в двигун. Це дасть змогу вдосконалити запропоновану конструкцію, а також отримати необхідні дані для проєктування та розрахунку перспективних двигунів.Документ Формування вантажного плану контейнеровоза згідно з логічними правилами завантаження-вивантаження(2019) Бень, А. П.; Федоров, А. І.; Ben, Andrii P.; Fedorov, Anton I.Анотація. Мета. У статті розглянуті питання створення автоматизованих систем управління вантажними операціями контейнеровозів. Методика. Головною ідеєю наукового дослідження є вивчення особливостей процесу завантаженнявивантаження контейнеровоза під час виконання ним мультипортових рейсів (послідовних заходів до кількох портів під час виконання одного рейсу). При цьому виникає проблема «шифтінгу», тобто необхідності переміщення одних контейнерів на борту судна з метою розміщення інших. Пропонована методика розміщення контейнерів на основі логічних правил завантаження-вивантаження дає змогу скоротити час знаходження судна в порту за рахунок зменшення кількості операцій «шифтінгу», що позитивно впливає на економічні показники виконання рейсу контейнеровозом. Результати. Визначено ключові напрями досліджень у цій галузі. Показано, що створення автоматизованої системи управління вантажними операціями контейнеровозів дасть змогу одночасно вирішувати комплекс задач з управління вантажними операціями, що, своєю чергою, дасть змогу скоротити час, необхідний для їх виконання, та підвищити економічну ефективність рейсу судна. Особливо ефективним є застосування пропонованого підходу під час мультипортових перевезень, які здійснюються контейнеровозами з невеликою кількістю контейнерів (фідерні перевезення). Наукова новизна. Розроблено математичну модель завантаження контейнеровоза на основі логічних правил, що дає змогу одночасно враховувати мультипортовість виконання рейсу судна й технологічні обмеження формування вантажного плану, зумовлені особливостями їх розміщення на судні. Запропоновано модель формування оптимального вантажного плану судна, що враховує послідовність заходу в порти під час виконання рейсу. Практична значимість. У прикладному плані ця робота спрямована на створення програмного продукту, використання якого дасть змогу вирішити важливе науково-прикладне завдання в галузі застосування інформаційних технологій у судноводінні – підвищення ефективності та безпечності контейнерних перевезень за рахунок упровадження автоматизованих систем управління вантажними операціями контейнеровозів.