2022
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд 2022 за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 27
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Визначення типу пасажирського судна для маршруту "Очаків – Кінбурнська Коса"(2022) Слободян, С. О.; Морозов, О. О.; Slobodyan, Sergey O.; Morozov, Oleksii A.Метою статті є визначення архітектурно-конструктивного типу пасажирського судна прибережного плавання для маршруту «Очаків – Кінбурнська коса». Методика. Застосовано методи теорії та проєктування суден, аналізу й статистики. Результати. Проведено аналіз проєктних та експлуатаційних характеристик різних типів багатокорпусних суден. На підставі цього аналізу визначено архітектурно-конструктивний тип пасажирського судна прибережного плавання для маршруту «Очаків – Кінбурнська коса». Наукова новизна. Уперше узагальнені та проаналізовані дані щодо морехідних якостей, проєктних та експлуатаційних характеристик багатокорпусних суден різних типів, а також визначено архітектурно-конструктивний тип пасажирського судна прибережного плавання для маршруту «Очаків – Кінбурнська коса». Практичне значення. На основі узагальнених емпіричних і теоретичних даних, отриманих у процесі проєктування та експлуатації різних типів пасажирських суден, визначено, що необхідно прагнути до збільшення відношення L/B, зменшення осадки d, а також до відносної швидкості Frl>0,6. Здійснено порівняння навантаження мас однокорпусного пасажирського судна проєкту Р51 та катамарану Р132, у результаті якого визначено, що металоємність катамарана може перевищувати металоємність однокорпусного судна вдвічі. Наведені дані зіставлення значень опору катамарана, головні елементи якого вибрані для заданого швидкісного режиму руху, та порівняльного однокорпусного судна, ширина якого дорівнює сумарній ширині обох корпусів катамарана. Це не може бути коректним під час зіставлення й визначення переваг тієї чи іншої схеми в оцінці ходовості, тому що головні розміри такого однокорпусного судна можуть значно відрізнятися від рекомендованих для вибраного швидкісного режиму. Таким чином, катамаран не має переваги в ходовості як у водотоннажному, так і в перехідному режимі руху порівняно з однокорпусним судном. Також визначено, що судно з аутригерами, за аналогією з вітрильними тримаранами, є оптимальним типом судна під час руху у водотоннажному й перехідному режимах, які до того ж мають можливість висаджувати пасажирів на необладнане узбережжя, є оптимальним архітектурно-конструктивним типом для пасажирського судна прибережного плавання для маршруту «Очаків – Кінбурнська коса». Крім вказаного маршруту, таке судно може використовуватися й на інших прибережних або річкових маршрутах. Авторами статті наведено загальний вигляд такого судна. Для визначення оптимальних головних елементів вирішено оптимізаційне завдання, однак у межах представленої статті воно не розглядається.Документ Метод чек-листів та концепція кругової комп’ютерної оцінки ризиків швартування суден(2022) Сагайдак, О. І.; Sagaydak, Oleksandr I.Мета. Швартування судна є невиробничою операцією, яку неможна оминути. З іншого боку – це завжди ризикована операція, яка здійснюється різними організаціями, що мають різні бачення припустимих ризиків. Крім того, існує велика вірогідність людської помилки або суто формального підходу. Між тим вартість помилки може бути значною. Тому метою цієї статті є формулювання концепції кругової (з точки зору усіх учасників процесу швартування) оцінки ризиків, що здійснюється за допомогою комп’ютерних технологій методом чек-листів. Методика. Чеклисти широко використовуються при оцінці ризиків багатьох операцій у морській галузі. У нашому дослідженні пропонується використати їх для формалізації даних, отриманих від декількох учасників операції швартування судна, що надає можливість їх комп’ютерної обробки. Комп’ютерна обробка має здійснюватися на незалежному сервері з адаптованим під кожного учасника інтерфейсом. Програма оцінки ризиків обчислює результат окремо для кожного з учасників, на базі цих рекомендацій учасник приймає рішення про можливість проведення операції. Результати. На основі проведеного аналізу можна припустити, що зараз існують досить якісні методи оцінки ризиків швартовних операцій, є можливість їх вдосконалення, але вони майже не враховують взаємодії учасників процесу і не мають змоги обмінюватись вими даними. Крім того, зберігається великий вплив людського фактору на результат оцінки ризиків. Наукова новизна. На основі отриманих результатів можна дійти висновку, що буде корисним провадити оцінку ризиків процесу швартування судна не окремо кожним з учасників операції, як це робиться зазвичай, а з різних точок зору (з точок зору кожного зі учасників процесу) на незалежному сервері, що надасть змогу використовувати дані усіх стейкхолдерів (а також державних інституцій), формалізувавши наявні чек-листи. Це врахує специфіку кожного з учасників процесу швартування судна, зменшить вплив людського фактору та підвищить безпеку проведення операції. Практична значимість. Впровадження такої концепції у першу чергу підвищить безпеку операції швартування (її можна також застосувати до інших операцій), вона також зменшить навантаження на персонал, що відповідає за оцінку ризиків, прискорить та зробить більш об’єктивним процес оцінки ризиків.Документ Сучасні способи переробки пластикових відходів для зменшення забруднення вод Світового океану(2022) Тимошевський, Б. Г.; Шалапко, І. О.; Шалапко, Д. О.; Литвиненко, О. В.; Timochevskiy, B. G.; Shalapko, I. O.; Shalapko, D. O.; Litvinenko, O. V.Проблема утилізації пластикових відходів є надзвичайно актуальною і має глобальне значення, оскільки світове виробництво пластмас має стійку тенденцію до зростання. У даний час у світі виробляється близько 400 млн т. різних видів пластмас, і, за прогнозами, до 2050 р. всього близько 12000 млн т накопичених пластикових відходів буде викинуто на звалища або в навколишнє середовище. При цьому полімери практично не розкладаються і не гниють, що значно посилює ситуацію, що склалася. У зв’язку із цим розробка ефективних способів утилізації відходів полімерних матеріалів є одним із першочергових завдань світової спільноти. Останнім часом у пресі, наукових публікаціях та патентах з’явилося багато повідомлень про різні напрями та способи переробки відходів полімерних матеріалів у цінні органічні речовини. Одним із таких напрямків є їх термічна та термокаталітична деструкції у вуглеводневі фракції, які після відповідної обробки можуть бути використані як високоякісне моторне паливо. Перспективним методом утилізації цих відходів є піроліз, що вигідно відрізняється від відомих способів утилізації і має додаткову перевагу з точки зору можливості перетворення пластикових відходів у різні види палива (кокс, рідке вуглеводневе та газоподібне паливо). У статті узагальнені відомості про види піролізу полімерів, механізм процесу та паливо, що утворюється. Зроблено акцент на порівняльному аналізі двох основних типів піролізу термічного (некаталітичного) та каталітичного. Наведено характеристики, шляхи та перспективи використання продуктів піролізу пластикових відходів. Подано короткий виклад проблем та перешкод, що впливають на розвиток різних способів отримання палива при піролізі. Ураховуючи той факт, що кількість відходів полімерних матеріалів щорічно збільшується, розробка високоефективної технології їх переробки у вуглеводневі паливні фракції дозволить створити додаткове джерело виробництва моторного палива і частково вирішити проблему його дефіциту, що намітилася останнім часом, а також може стати одним із передових методів очищення вод світового океану від величезних сміттєвих плям, які знаходяться на поверхні океану.Документ Методичне забезпечення оптимізації пропускної спроможності вулично-шляхової мережі та її елементів (на прикладі міста Харків)(2022) Мохамед, Дахмані; Mohamed, DahmaniСтаття присвячена створенню методу моніторингу та регулювання транспортних потоків у центральній частині Харкова на основі онтологічного підходу. Метою роботи є оцінка ефективності вулично-шляхової мережі та її елементів у місті Харкові. Для розв’язання поставлених завдань дослідження було використано наступні методи: об’єктно-орієнтований аналіз, шаблони проектування, послідовний аналіз та відсів варіантів; математичне моделювання. Для оцінки пропускної спроможності вулично-шляхової мережі та її елементів у місті Харкові використано метод математичного моделювання Кендалла. З цією метою обґрунтовано чинники пливу на пропускну спроможність вулично-шляхової мережі та її елементів у місті Харкові та за допомогою методу кореляційного аналізу Кендалла – розташовано відокремлені фактори за значимістю. За допомогою проведеного аналізу визначено, що найбільший вплив чинить такий чинник як щільність мережі паркування. Тому даному питанню приділимо окрему увагу. Визначено, що для встановлення оптимального маршруту з урахуванням пропускної спроможності вулично-шляхової мережі та її елементів у місті Харкові необхідно обґрунтувати оптимізаційну задачу, в якій змінними є кількість оптимальних маршрутів за тиждень з п’яти можливих. Ідентифіковано, що для отримання закономірностей впливу мережі паркування на функціонування транспортної мережі району необхідно визначити, яким чином будуть змінюватись показники часу та швидкості руху транспортних потоків в залежності від розташування паркувань вздовж вулиці. У статті запропоновано використовувати чинники впливу на пропускну спроможність вулично-шляхової мережі та її елементів у місті Харкові для обґрунтування показників оцінки пропускної спроможності вулично-шляхової мережі та її елементів у місті Харкові. Отже в контексті даної роботи запропоновано ґрунтуючись на чинниках впливу на пропускну спроможність вулично-шляхової мережі та її елементів у місті Харкові, які виокремлені та оцінені на початку даного підрозділу, ввести до обігу показники оцінки пропускної спроможності вуличношляхової мережі та її елементів. Запропоновані автором рекомендації щодо оцінки пропускної спроможності вулично-шляхової мережі та її елементів здатні забезпечити удосконалення процесу застосування державних механізмів управління транспортними потоками.Документ Дослідження впливу використання альтернативного палива на робочий процес та ефективні показники суднового двигуна(2022) Шалапко, І. О.; Shalapko, Ivan O.Нині світове співтовариство накопичило понад 7 млрд. т полімерних відходів, стан яких дозволяє використовувати їх у вторинних полімерних товарів. І ця кількість збільшується приблизно на 190 млн. т. щорічно. З іншого боку, полімерні відходи є вуглеводневою сировиною, яка може бути використана для виробництва альтернативних моторних палив. При використанні ефективних та екологічно безпечних технологій виробництво альтернативних моторних палив (бензинів, дизельних та мазутів) із полімерних відходів може забезпечити до 5% світового споживання рідких моторних палив. Математичне моделювання робочого процесу у судновому двигуні у разі використання палива отриманого шляхом утилізації пластикових відходів дозволить розробити методики розрахунків робочого циклу двигуна, визначити вплив параметрів палива на характер перебігу робочих процесів у циліндрах, термодинамічну ефективність двигуна загалом. Завдання дослідження суднового двигуна під час використання даного виду палива методом математичного моделювання у тому, щоб встановити зв’язок між технохімічними властивостями палива і термодинамічними показниками робочого процесу двигуна. Вирішення зазначеного завдання необхідне для розробки фізично коректних і надійних методів розрахунку, проектування та оптимізації режимів роботи суднових ДВЗ. Ці завдання можуть бути успішно вирішені експериментальними методами. Проте застосування математичного моделювання дозволить встановити вплив на робочий процес тих чинників, врахувати які дуже складно під час експериментальних дослідженнях. Це дозволяє отримувати достовірні результати при найзагальнішій постановці завдання та скоротити обсяг дорогих експериментальних досліджень. Необхідно відзначити, що робочі процеси в ДВЗ, які експлуатуються на альтернативному паливі, вивчені недостатньо. Ця обставина впливає на структуру та основні властивості математичної моделі, а також на методи, що використовуються для її реалізації. Тому важливу роль у достовірному моделюванні робочого процесу відіграють збір та узагальнення інформації про робочі процеси в ДВЗ, що працюють на нестандартному паливі.Документ Вивчення залежності росту Bromopsis inermis holub від різного поливу та кількості важких металів у ґрунті(2022) Зворигін, К. О.; Красовський, С. А.; Ковров, О. С.; Zvoryhin, Kyrylo O.; Krasovskyi, Serhii A.; Kovrov, Oleksandr S.Мета. Визначити вплив важких металів та об’єм поливу на біометричні показники Bromopsis inermis holub. з подальшою можливістю використання досліджуваної рослини у якості фіторемедіатора відвалів відходів вуглевидобування. Методика. полягає у визначенні впливу солей важких металів (Pb, Cd, As) із різними концентраціями та об’єму поливу цих солей на ростові показники рослини B. inermis. Аналіз залежності впливу від концентрації та об’єму розчину на довжину кореневої системи та пагонів. Результати. Дослідження показали, що рослина росте краще не тільки як при збільшенні поливу, але і при додаванні розчинів з різними концентраціями ГДК важких металів. У середньому при 10 мл поливу та додаванні 10 ГДК свинцю, кадмію та миш’яку паростки збільшують свою довжину на 20-25% порівняно з поливом 5 мл води та додаванням 1 ГДК. Помітно, дані контрольних зразків поступаються 5 мл 1 ГДК на 5-10%. Це дозволяє зробити висновок про те, що B. inermis чудово росте за допомогою важких металів і це не пригнічує його зростання. Крім цього навіть з мінімальними умовами поливу, що відображають посушливі місця Донбасу, цю рослину можна використовувати як фіторемедіатор. Наукова новизна. Встановлено адаптивні ростові властивості B. inermis щодо важких металів, які є основним компонентом відвалів відходів вуглевидобування Західного Донбасу. Результати дослідження дають змогу у майбутньому використовувати цю рослину для початкового етапу біологічної рекультивації відвалів. Практична значимість. Результати дослідження дають змогу розробити ефективний метод біологічного етапу рекультивації відвалу шляхом застосування фіторемедіації за рахунок створення рослинного покриву досліджуваною рослиною B. inermis. Рослина являється «рослиною піонером», що в свою чергу дає можливість спростити біологічний етап рекультивації та в майбутньому покращити біологічні процеси на території відвалу відходу вуглевидобування.Документ Сучасний стан та динаміка розвитку підприємств кондитерської промисловості України(2022) Сорокіна, А. М.; Sorokina, Alona M.Економічний розвиток держави багато в чому залежить від ситуації в харчовій промисловості і зокрема в кондитерські галузі. Особливої актуальності набуває динаміка розвитку підприємств кондитерської галузі. Ефективність їх функціонування як складних виробничо-економічних систем залежить від спроможності швидко реагувати і адаптуватися до змін зовнішнього та внутрішнього середовищ і передбачає застосування ефективного і якісного виробництва продукції, реалізація якої забезпечить досягнення високого рівня економічної стійкості та відповідатиме ринковим стандартам та перспективам. Останнім часом ринок кондитерської продукції України зазнав значних змін, які спричинені перш за все підвищенням ціни на товари, ситуацією, яка склалася на сході України та зниженням купівельної спроможності населення, що призвело до економічної кризи. Проте кондитерська галузь України має високий потенціал, що й визначило актуальність теми дослідження. Однією з найрозвиненіших галузей харчової промисловості України є кондитерська галузь. Основний напрямок галузі – це необхідність більшого зростання якості та смакових переваг продукції і покращення її менту. Актуальним є забезпечення потреб населення високоякісною продукцією; вдосконалення виробництва кондитерської галузі. Кондитерські товари – це вироби, які мають високу калорійність та засвоюваність, приємні на смак та аромат, а також привабливі на зовнішній вигляд. Дана стаття присвячена дослідженню сучасного стану, основним тенденціям, структурі та особливостям розвитку підприємств кондитерської галузі України в умовах сучасної економіки. Проведено аналіз сезонності продукції кондитерського ринку України. Окреслено основні проблеми розвитку кондитерського ринку України. Проаналізовано обсяги виробництва та показники розвитку вітчизняних кондитерських підприємств. На основі аналізу кондитерського ринку України було з’ясовано, що, попри складну кризу в країні, деякі виробники кондитерської галузі суттєво збільшили прибутки, що свідчить про потенціал розвитку та можливості кондитерської галузі у період кризи. Зроблено висновки щодо смаків споживачів та марок кондитерських виробнків.Документ Вплив утилізації суден методом затоплення на екологію та безпеку судноплавства(2022) Пізінцалі, Л. В.; Шумило, О. М.; Александровська, Н. І.; Россомаха, О. І.; Рабоча, Т. В.; Россомаха, О. А.; Pizintsali, Liudmyla V.; Shumylo, Oleksandr O.; Aleksandrovska, Nadiia I.; Rossomakha, Olena I.; Rabochaya, Tatiana V.; Rossomakha, Oleh A.Стаття присвячена проблемним питанням забезпечення безпеки судноплавства, які є одними з найважливіших на морському транспорті, оскільки від їх успішного вирішення залежить охорона життя та здоров’я членів екіпажів суден і пасажирів, збереження самих транспортних засобів та вантажів, що перевозяться на них, а також вплив на навколишнє середовище. Особливу увагу автори приділили впливу утилізації суден методом затоплення на екологію та безпеку судноплавства. Особливу увагу автори звернули на географічний фактор впливу на безпеку – стан судноплавних артерій. Показано динаміку утилізованих суден за останні 5 років та зазначено, що судноплавство може зробити важливий внесок у циклічну економіку. В економіці замкнутого циклу наявні вироби або матеріали залишаються у використанні довше і таким чином захищають природні ресурси Землі. Останніми роками утилізація старих суден стала проблемою для НС, і ця проблема не зводиться до дотримання правил техніки безпеки на підприємствах з утилізації суден. Автори вказують, що базовим міжнародним стандартом в галузі екологічного менеджменту є стандарт ISO 14001:2004. Особливу увагу приділено Найробійській конвенції про видалення затонулих та затоплених суден та проблемам ратифікації цієї конвенції Україною. Останніми роками у світовій практиці сталися глибокі якісні зміни у системі організації та управління природокористуванням і охорони НС. Суть змін, що відбуваються, у підходах до вирішення екологічних проблем полягає у поступовій відмові від переважання традиційних методів управління і переході до сучасних ринкових механізмів екологічного регулювання. Автори визначили свою думку щодо основних проблемних позицій України у розвитку процесів утилізації суден та шляхів їх вирішення, що спрямовані на забезпечення екологічної безпеки та безпеки судноплавства. Крім того, підкреслюють вплив розвитку утилізації суден на відродження судноремонтних заводів України та суміжних галузей.Документ Побудова гетерогенної мережі підприємства з підтримкою QoS / QoE якості доставки інформації(2022) Самойлов, А. М.; Конох, І. С.; Оксанич, І. Г.; Бельська, В. Ю.; Samoilov, Andrii М.; Konokh, Igor S.; Oksanych, Iryna G.; Belska, Victoria Y.У статті досліджуються підходи щодо побудови гетерогенної мережі підприємства, яка може підтримувати якість послуги QoS та суб’єктивної оцінка QoE для загального трафіку мережі та мультимедійного сервісу відео- та аудіо- з мінімізацією негативних факторів. Метою роботи є аналіз наявних стандартних підходів та загальних методик побудови гетерогенної мережі підприємства, управління і варіантів оцінки якості. Підходи побудови мережі підприємства базуються на аналізі стандартів, що дозволяє обрати OSS / BSS та TMN з точки зору забезпечення якості мережі з початку її побудови. Підхід, запропонований у роботі, включає розгляд параметрів, що являють собою параметри якості обслуговування QoS на прикладному, мережевому та фізичному рівнях ISO / OSI. Надійність передачі пакетів залежить від пропускної спроможності, затримки, тремтіння, втрати даних, доступності послуги, безпеки, зони покриття та часу встановлення з’єднання. На відміну від QoS показника, QoE не технічний та вимірює ступінь позитивного чи негативного досвіду користування як залишкову якість після спотворення контенту гетерогенною мережею до кінцевого користувача. Вищеназвані фактори впливу змінюють акцент управління гетерогенною мережею підприємства в бік продуктивності. Результати показують, що якість передачі мультимедіа трафіку визначається втратою мережевих пакетів, тремтінням та затримкою пакета, затримкою з’єднання. Оптимізоване управління включає адміністрування, аналіз помилок та підтримання якості обслуговування. Уточнення якості кінцевим користувачем виконується оцінкою поширеного VoIP сервісу у гетерогенних мережах підприємства. Упровадження мережі на протоколах PIM, технології АТМ, протоколу управління SNMP та диференційованих послуг DiffServ на комутуючих пристроях для зменшення затримки – такий підхід до побудови та аналізу послуг мережі дозволяє вирішувати питання оцінювання якості функціонування гетерогенних мереж підприємств не тільки за параметрами QoS, але й за рахунок суб’єктивної оцінки QoE сервісів, що обслуговують інформаційний трафік та трафік з пріорітизацією. Отже, надання мультисервісних послуг за QoE набуває практичної актуальності та практично значимого завдання для побудови гетерогенної мережі підприємства з підтримкою QoS / QoE якості доставки інформації.Документ Альтернативні рішення покращення індексу енергоефективності існуючих суден (EEXI) та індикатору інтенсивності вуглецю (CII) на суднах торгівельного флоту(2022) Жук, О. О.; Zhuk, Oleh O.Наш світ змінюється, ми більше зосереджуємось на «чистій енергії» для боротьби з глобальним потеплінням. Галузі змінюють свою думку та філософію. Електростанції в Західній Європі, США, на Далекому та Близькому Сході повільно переходять на альтернативні джерела палива, такі як: природний газ – метан. Сучасне суднобудівна індустрія також змінюється. Починають використовувати водень, метан, метанол, аміак, енергія сонця для виробництва електроенергії замість рідкого палива, щоб зменшити викиди CO2, NOx, SOx. Мета – у статті пропонується розглянути комплексний пакет силових рішень, які допомагають на шляху до декарбонізації та альтернативи, за допомогою яких судновласники можуть покращити свій EEXI без зниження швидкості плавання. Наукова новизна та практична значимість полягає в тому, що доставка вантажів морем відіграє вирішальну роль у світовій економіці, 90% світової торгівлі транспортується морем. Щоб пом’якшити екологічний вплив судноплавства, міжнародна морська організація (IMO) прийняла стратегії, спрямовані на скорочення шкідливих викидів в атмосферу від судноплавства на 50% до 2050 року порівняно з рівнем 2008 року. Щоб відповідати меті IMO, потрібні зміни в дизайні судна та виробництві електроенергії. Однак головна проблема – це паливо. Весь сучасний флот починає використовувати двопаливні двохтактні або чотирьохтактні двигуни, які можуть працювати на альтернативних джерелах палива. Сучасні балкери, контейнери, портові та океанські буксири будують з установками, які працюють на природному газу, та ведуться розробки установ на інших альтернативних джерелах палива. Багато сучасних суден модифікуються, щоб відповідати сучасним вимогам. Судновласники прагнуть підвищити паливну економічність та зменшити кількість шкідливих викидів зі своїх суден, бо це впливає на їхню репутацію та можливість здобути вигідний, довгостроковий контракт.Документ Сучасні тенденції розробки систем формування природньомовних відповідей при пошуку в базах текстових документів(2022) Вишняк, М. Ю.; Пироженко, М. Ю.; Vyshniak, Mykhailo Yu.; Pyrozhenko, Mykhailo Yu.Система надання відповідей – це інформаційна система для пошуку відповідей на запитання, які користувач ставить природною мовою. Ця дисципліна є одним з головних напрямів обробки текстів природних мов та інформаційного пошуку, що має практичне застосування в різних сферах, таких як освіта, туризм, охорона здоров’я та особиста допомога. Надійні методи аналізу тексту дають нам спосіб зрозуміти або синтезувати великі обсяги тексту, не читаючи їх. Дослідження цієї галузі дозволяють економить зусилля користувачів та надають їм можливість приймати швидкі рішення. Мета. Аналіз стану розвитку методологічної бази розробки інформаційних систем, що здатні відповідати на фактографічні питання, на базі інформації, представленої неструктурованими текстовими колекціями даних. Методика. Дослідження проводилось з використанням системного підходу, методів абстрагування, системного аналізу, порівняння та синтезу. Результати. Проведено аналіз сучасної ситуації з розробкою систем формування природньомовних відповідей. Визначено схему роботи таких систем. Виявлено сучасні тенденції вдосконалення аналізованих систем. Наукова новизна. Було вирішено актуальне наукове завдання, що полягає в теоретико-методологічному обґрунтуванні підходів та принципів побудови систем обробки текстів природних мов з урахуванням останніх тенденцій. Практична значимість. Полягає в можливості застосування наукових положень і висновків дослідження для розробки та впровадження систем надання відповідей; у процесі викладання дисциплін з обробки природних мов у вищих навчальних закладах; під час написання посібників з обробки природних мов; під час проведення прикладних досліджень.Документ Застосування комп’ютерної інженерії у фінансових розрахунках(2022) Бондаренко, В. Г.; Bondarenko, Valery G.Мета. Матриця БКГ (BCG Matrix) – інструмент стратегічного портфельного аналізу становища над ринком товарів, підприємств і підрозділів з їх ринкового зростання і займаної частки над ринком. Такий інструмент, як матриця БКГ, знаходить нині широке застосування й у менеджменті, й у маркетингу, та інших сферах економіки (і тільки). Матриця БКГ була розроблена експертами Бостонської консалтингової групи (Boston Consulting Group), що займається управлінським консалтингом, наприкінці 1960-х років під керівництвом Брюса Хендерсона. Саме цій компанії матриця зобов’язана своєю назвою. Крім того, матриця Бостонської Консалтингової Групи стала одним із перших інструментів портфельного аналізу. Методика. Аналіз абсолютних і відносних показників, зрівняльний аналіз, метод економіко-математичного моделювання. Результати. З аналізу попередніх таблиць було встановлено, що життєві цикли обраних страхових продуктів мали подібний розвиток для кожної страхової компанії за обраний період. Отримані результати корелюють із загальною ситуацією, що склалася на вітчизняному страховому ринку. Наукова новизна. Полягає в розробленні авторами наукових висновків, пропозицій та рекомендацій щодо розробки стратегії діяльності страхової компанії, що є її вагомим інструментом для утримання провідних позицій на ринку в умовах непередбачуваності змін зовнішнього середовища та зростаючого числа конкурентів. Вона є систематичним планом поведінки страховика, спрямованим на найбільш ефективне використання ресурсів та отримання максимальної прибутковості на перспективу. Практична значимість. Конкуренція в онлайн-просторі постійно зростає, та бізнесу все складніше виконувати потрібний обсяг продажів, використовуючи звичні методи. За допомогою прийомів комп’ютерної інженерії ви використовуєте можливості сайту як канал продажів по-максимуму. Спробуємо застосувати матрицю БКГ до аналізу фінансового стану страхової компанії в сучасних умовах та обґрунтувати висновки щодо її застосування.Документ Mathematical model and method for calculating the temperature level of the hermetic compressor unit(2022) Lytosh, Olena V.; Литош, О. В.Представлено математичну модель і метод розрахунку температурного рівня герметичного компресорного агрегату (ГКА) для суднових автономних кондиціонерів з урахуванням умов роботи та конструктивних параметрів машини. Наявні методи розрахунку температур елементів ГКА (холодоагенту, мастила, деталей і вузлів) з використанням математичних моделей не дають можливість створювати й удосконалювати сучасні ГКА суднового ОКВ, тому що не враховують їхні специфічні особливості. У наукових джерелах наведено результати, отримані переважно для малих ГКА торгового призначення або великих повітряних компресорів. Усе це ускладнює розрахунок температурного рівня високооборотних суднових ГКА та потребує проведення додаткових досліджень. Автором розроблені математична модель і метод розрахунку температурного рівня суднового високооборотного ГКА типу ХГВ, що дають змогу оцінити їхній тепловий стан, визначити температури елементів компресора, холодоагенту та мастила залежно від умов роботи і конструктивних параметрів машини. Математична модель та метод розрахунку температурного рівня ГКА базуються на деяких основних положеннях і припущеннях. Утверджено порядок розрахунку температурного рівня ГКА. Для перевірки адекватності математичної моделі зіставлено результати розрахунку температурного рівня ГКА з дослідними даними. Розрахункові й експериментальні значення температур основних елементів ГКА, холодоагенту та мастила відрізняються в середньому на 2…3 °С, максимальні – на 6…7 °С (відхилення не перевищує 5…6 %). Зіставлення результатів розрахунку та експерименту дає змогу зробити висновок, що розроблена математична модель адекватна досліджуваним процесам і може бути рекомендована до впровадження у практику проєктування високооборотних ГКА. За допомогою розробленого методу виконано такі дослідження: визначено раціональну товщину ізоляції нагнітального тракту ГКА, розглянуто різні варіанти системи охолодження, оцінено вплив кольору зовнішньої поверхні кожуха ГКА на температурний рівень машини. У результаті встановлено, що охолодження кожуха ГКА водою з випарника кондиціонера, яка подається в піддон, що охоплює тільки нижню частину кожуха, дає можливість знизити температурний рівень на 10…25 °С. Визначено, що фарбування кожуха ГКА чорним матовим лаком дає змогу знизити його температурний рівень на 6…7 °С (порівняно з нинішнім фарбуванням у жовтий колір), а раціональна товщина ізоляції нагнітального тракту становить 2…2,5 мм.Документ Transport vessels construction side defence when collision(2022) Mykhaylov, Borys N.; Михайлов, Б. М.Суднобудiвники всього світу намагаються збiльшити безпеку на водному транспортi у всіх напрямках та сферах діяльності, тому безпека суден при зіткненнях є одним з них i дуже важлива. Робота присвячена проблемі бортовий конструктивної безпеки при зіткненнях. Представлено розвиток iдеї конструкції пiдпалубної цистерни зi збiльшеною шириною у верхнiй частинi бортового перекриття (в порiвняннi з шириною подвiйного борту на рiвнi ватерлiнiї). Це дає можливiсть не тiльки збiльшити енергiю руйнування пiд час зiткнення майже для всiх типiв судiв, але для деяких, як контейнеровози, збiльшити палубну вантажомiсткiсть (у разi вiдсутностi дефiциту стiйкостi) i результати розрахунків цiєї конструкції. Також наведено результати розрахунків пропонованого бортового тросового енергопоглинаючого пристрою за спеціалізованою програмою на базі МКЕ. Об’єкт дослідження –енергопоглинаюча конструкція пiдпалубної цистерни зi збiльшеною шириною у верхнiй частинi бортового перекриття та можливiсть цієї нової конструкції витримувати 120 тон питомого контейнерного навантаження вiд додаткового ряду контейнерiв на кожен борт контейнеровоза. На додаток – бортовий тросовий енергопоглинаючий пристрiй, який при зіткненнях також може бути елементом конструктивного захисту. Актуальність даної тематики – безпеки суден при зіткненнях, обумовлена великими щорічними втратами при таких видах аварій. Щорічно гине при зіткненнях понад двадцять великих суден і десятки отримують серйозні пошкодження, завдаючи тим самим величезної моральної, економічної та екологічної шкоди. Пропонованi конструкція енергопоглинаючої пiдпалубної цистерни зi збiльшеною шириною у верхнiй частинi бортового перекриття та бортового тросового енергопоглинаючого пристрою при зіткненні руйнуватимуться в першу чергу, споживаючи певну кiльксть загально енерiї iї удару, збiльшуючи безпеку суден та зменшуючи ймовiрнi збитки. Цi конструкцiї можуть бути використанi для пiдвищення конструктивної безпеки суден при зіткненні як для нових проектованих, так i для модернiзацїi iснуючих. Mета – збільшення конструктивної безпеки транспортних суден при зіткненнях на основі використання концепції конструкції з розширеною пiдпалубною цистерною та запропонованого енергопоглинаючого бортового тросового пристрою. Методика – аналітична, чисельна. Результати – запропоновані аналітична формула оцінки енергії руйнування бортового тросового пристрою та результати прикладу його розрахунку на ЕОМ, а також розрахунок конструкції бортового перекриття з додатковим рядом контейнерiв. Наукова новизна. Запропоновані нові напрямки розвитку конструктивної безпеки транспортних суден при зіткненнях. Висновки. В результаті проведеної роботи була підтверджена можливість використання бортового тросового енергопоглинаючого пристрою та розміщення додаткових контейнерiв на пiдпалубнiй цистернi зi збільшеною шириною у районi верхнiй палуби. Практична значимість. Використання результатів роботи на практиці може збільшувати конструктивну безпеку транспортних суден при зіткненнях та зменшити загальнi збитки для людей, суден, вантажiв та навколишнього середовища.Документ Емісія метану з дна Світового океану. Екологічні питання. Технічні рішення(2022) Зур’ян, О. В.; Zurian, Oleksii V.Глобальна зміна клімату за останні десятиліття у суспільній свідомості посіла істотне міцне місце в низці глобальних екологічних проблем. Спостерігається тенденція багатьох країн до жорсткішого ставлення до викидів парникових газів та розроблення технологій, що забезпечують зменшення викидів парникових газів в атмосферу Землі. Серед парникових газів друге місце після вуглекислого газу посідає газ метан. У зв’язку з цим оцінка ролі метану у глобальній зміні клімату та запровадження технологій зменшення цього впливу на довкілля є важливим та актуальним науковим завданням. Мета – на підставі аналітичних та експериментальних досліджень оцінити роль метану у зміні клімату на основі різних показників, які використовуються у наукових дослідженнях і рекомендаціях, у разі об’єктивної оцінки ролі метану в глобальних екологічних планетарних процесах; виконати аналіз наявних методичних та технічних рішень для зменшення викидів метану внаслідок емісії з дна Світового океану в атмосферу Землі. Методика. У статті використано такі методи, як: аналіз, синтез, дедукція, метод екстраполяції, порівняльний метод та індуктивний. Результати. Проведено дослідження співвідношення антропогенних і природних викидів метану, виконана оцінка співвідношення різних джерел викидів. Науково обґрунтовано, що одним з екологічно небезпечних джерел дегазації Землі є просочування метану з дна Світового океан на водну поверхню. Наведено дані щодо дегазації акваторії Чорного моря. Зосереджено увагу на загальній емісії метану в атмосферу і зростанні концентрації метану у світі останніми роками. Наукова новизна полягає в новому підході до зменшення викидів парникових газів за рахунок створення методичних та технічних засобів улавлювання газу метану з донних покладів газогідратів, сипів та грязьових вулканів з подальшим їх транспортуванням та зберіганням для використання в промисловості та енергетиці. Практична значимість. Результати дослідження можуть бути використані в навчальному процесі студентів, а також можуть стати основою для подальших наукових досліджень процесів глибинної дегазації Землі та істотного впливу цих природних процесів як на навколишнє середовище, так і на формування енергетичних та інших життєво важливих ресурсів.Документ Investigation of the phase formation mechanism in magnesium alumosilicate glasses during thermal treatment(2022) Savvova, Oksana V.; Tymofieiev, Vadym D.; Fesenko, Oleksii I.; Voronov, Hennadii K.; Smyrnova, Yuliia О.; Саввова, О. В.; Тимофєєв, В. Д.; Фесенко, О. І.; Воронов, Г. К.; Смирнова, Ю. О.Метою даної роботи є дослідження структури магнійалюмосилікатних стекол в умовах термічної обробки. Вид та кількість кристалічної фази визначали за допомогою рентгенофазового (дифрактометр ДРОН3М) та петрографічного (мікроскоп NU-2E) методів аналізу. В’язкість скла визначали за методом розтягнення нитки. Мікроструктуру стекол досліджували з використанням електронного мікроскопа «ЕМВ 100 АК». За результатами проведених досліджених встановлено механізм структуро- та фазоутворення магнійалюмосилікатних склокерамічних матеріалів зі співвідношенням MgO:Al2O3:SiO2= 1,0:2,5:5,0 та вмістом модифікуючих оксидів (CaO, K2О, B2O3) 12,5 мас. % та каталізатору кристалізації (TiO2) 2,5 мас.%. Наукова новизна полягає у встановленні тристадійного механізму формування структури магнійалюмосилікатних склокерамічних матеріалів в умовах низькотемпературної двостадійної термічної обробки. На першому етапі утворення вторинних краплевидних неоднорідностей розміром 0,01÷0,05 мкм при температурі 800 ºC в умовах підвищеної в’язкості приводить до агломерації сферолітів розміром 0,5÷0,8 мкм та появи зернистих агрегатів зародків кристалізації на другому етапі. Встановлено, що забезпечення високої в’язкості (η = 108,6 Па·с) дослідного скла обумовлює формування розвиненої крапельної двокаркасної структури за короткий термін, що дозволяє знизити температуру формування зародків кристалічної фази. На четвертому етапі спостерігається формування ситалізованої субмікронної високоміцної структури, яка характеризується наявністю нанонеоднорідностей, кристалів α-кордієриту у вигляді ізометричний призм та октаедричних кристалів шпінелі при температурі 990 ºC, які при температурі кристалізації 1050 ºC формують тонкокристалічну структури з розміром кристалів 0,5÷1,0 мкм. Практична значимість роботи полягає у розробці складів високоміцних склокристалічних матеріалів та технологічних параметрів їх одержання. Вони можуть бутивикористані як основа при розробці композиційних захисних елементів техніки та обладнання.Документ About transport vessel helicopter deck and platdform construction(2022) Ziqing, Cai; Mykhaylov, Borys N.Розвиток світової спільноти продовжує шлях гуманізації та поваги до кожного людського життя, включаючи і на водному транспорті, де ризики для життя особливо великі. Використання вертолітної технології на водному транспорті веде до значного підвищення безпеки його учасників та розширення можливостей транспортних суден для вантажних та інших операцій. Великий практичний інтерес представляє не лише оптимізація параметрів вертолітних палуб та платформ суден які будуються, але також для обладнання вже збудованих. Еволюція на водному транспорті очевидна – достатньо простежити динаміку розвитку вертолітної технології на водному транспорті, особливо за останні 20 років, кількісно і якісно. Гуманізація спільноти та боротьба за покращення безпеки людей на водному транспорті безперечно приведе до подальшого поширення та розвитку вертолітної технології на судах та інших плавучих спорудах, включаючи бурові платформи. Насамперед, необхідно провести аналіз інформації про вертолітні платформи транспортних суден та плавучих споруд, та класифікувати їх відповідно з можливістю використовувати відокремлені типи гелікоптерів. Після цього необхідно вибрати вертолітний майданчик бурової платформи або транспортного судна серед діючих як прототип і зробити комп’ютерне моделювання конструкції з використанням спеціалізованих програм. Це шлях оптимізації параметрів конструкції вертолітних платформ на основі обраної функції цілі. Дуже важливо створити рекомендації для параметрів конструкції вертолітних платформ (включаючи архітектуру, шпації, товщини елементів, прольоти) на основі комп’ютерних розрахунків та стандартів. Мета – покращення конструкції вертолітних платформ транспортних суден та підвищення їх ефективності. Методика – аналітична, чисельна. Результати –запропоновані аналітична формула оцінки економії ваги прі використанні перфорованих пластин платформи, а також наведено результати комп’ютерних розрахунків міцності вертолітної платформи. Наукова новизна. Запропоновані нові напрямки розвитку конструкції вертолітних платформ. Практична значимість. Використання результатів роботи на практиці може покращити суднові вертолітні технології. Висновки. В результаті проведеної роботи була підтверджена можливість використання концепції формування суднового набору для вертолітних платформ.Документ Формування наплавленого валика при напівавтоматичному підводному зварюванню мокрим способом у вертикальному положенні із застосуванням імпульсної подачі електродного дроту(2022) Лебедєв, В. О.; Кражановський, Д. М.; Спіхтаренко, В. В.; Лой, С. А.; Lebedev, Vladimir A.; Krazhanovskyi, Denys N.; Spihtarenko, Vladimir V.; Loi, Serhii A.Виконання зварних швів (горизонтальних та вертикальних) на вертикальній площині у водному середовищі існують завдання з числа невирішених. Основні складнощі: – незадовільне формування зварного шва; наплив і навіть стікання металу; – відсутність достатнього для забезпечення міцності проплавлення металу основи; – додаткові витрати на надання шву експлуатаційних властивостей. У статті розглядаються питання формування зварного шва (наплавленого валика) при проведенні підводного механізованого та автоматичного зварювання мокрим способом з регульованою імпульсною подачею спеціального порошкового електродного дроту. Проведені дослідження щодо визначення ступеня впливу змінних параметрів імпульсного руху електрода на геометричні розміри наплавленого валика дозволили виявити їхню суттєву роль, яка відображена в регресійних моделях та отриманих графіках. Показано, що можливість керування шириною і висотою зварного шва і наплавленого валика, а також глибиною проплавлення при імпульсній подачі електродного дроту забезпечує, в тому числі характеристики міцності так само як і зниження тепло вкладень. Управління геометричними розмірами зварного з’єднання з виявленням їх залежності від параметрів імпульсної подачі є основою для вибору режимів роботи зварювального обладнання з можливістю отримання найбільш прийнятного результату за якістю наплавленого шару та зварного з’єднання у вертикальному положенні. Отримане регресійне рівняння впливу параметрів імпульсної подачі електродного дроту на основні геометричні характеристики шва та побудовані контурні графіки та поверхні відгуку можуть бути використані для практичного опрацювання технологічної картки процесу та налаштування роботи механізму подачі напівавтомата та автомата для підводного зварювання мокрим способом.Документ Формування цифрового двійника пасажирського судна з аутригерами: метод розрахунку повного опору(2022) Слободян, С. О.; Морозов, К. О.; Slobodyan, Sergey O.; Morozov, Kostyantyn О.При створенні життєвого циклу цифрового двійника судна має бути враховано всі процеси його формування та насичення, що здійснюються у рамках цифрового наукового центру суднобудування та цифрового конструкторського бюро. Результати формування та насичення цифрового двійника є основою для здійснення наступних процесів на цифровому виробництві та при цифровій експлуатації. З перспективних напрямків подальшого розвитку суднобудівної галузі слід зазначити формування технологічної платформи Shipbuilding 4.0, у рамках якої реалізується цифрове суднобудування. Тому однією зі складових платформи Shipbuilding 4.0, має бути метод визначення повного опору судна, і який дасть змогу на стадії раннього проектування вже вирішити питання потужності силової установки. Перший етап методу, це обробка даних модельних випробувань за допомогою регресійного аналізу – метод найменших квадратів, за основу якої була взята робота Dejan Radojcic, професора Белградського університету. Розрахункова частина включає в собі формули по визначенню повного опору та форм-фактора на основі рекомендацій конференції 1978 року так званої ITTC’78 (International Towing Tank Conference). Стосовно цих рекомендацій була врахована специфіка розрахунку багатокорпусного судна на основі наукових досліджень Prasanta K Sahoo. Також до методу було включено дослідження Benjamin Ackers який враховує вплив хвильової інтерференції на опір судна з аутригерами шляхом розподілу водотоннажності між головним корпусом та боковими блоками плавучості, варіюючи їх розташуванням щодо нього. В якості головного корпусу судна з аутригерами, яке розглядалось у цій роботі, було обрано концепції моделей систематичних серій 62 та 65 із співвідношенням L/B від 6,6 до 9,3. Аутригери являють собою ті ж самі моделі систематичних серій 62 і 65, розділені по діаметральної площині (із врахуванням дослідження Benjamin Ackers) та співвідношенні до головного корпусу, виходячи із залежностей, які отримано шляхом обробки даних експериментів проведених у дослідницьких басейнах у різний час. Слід зазначити, що пасажирське судно з аутригерами представлено як однокорпусне судно з великою відносною довжиною та малою остійністю, для компенсації якої застосовані аутригери.Документ Нейромережевий регулятор напруги авіаційного енерговузла змінного струму(2022) Єнчев, С. В.; Захарченко, В. П.; Гобатюк, Т. П.; Yenchev, Serhii V.; Zakharchenko, Viktor P.; Hobatiuk, Tetiana P.Розвиток авіаційних електрифікованих комплексів призводить до збільшення споживачів електричної енергії. Підвищується встановлена потужність обладнання, що призводить до загального збільшення енергоспоживання літака, на тлі зростаючих вимог до якості електричної енергії. В авіаційних системах електропостачання змінного струму широке застосування отримали безконтактні синхронні генератори з обертовими випрямлячами, в яких використовуються регулятори напруги за відхиленням. У статті розглядається перспективне комбіноване регулювання напруги: за відхиленням і збуренням з використанням штучних нейронних мереж. Основне завдання ‑ розробка математичної моделі та аналіз комбінованого інтелектуального нейромережевого регулятора напруги авіаційного синхронного безконтактного генератора, що забезпечує підвищення якості електричної енергії. Сформовано математичну модель авіаційного синхронного безконтактного генератора, що складається з основного синхронного генератора з обертовим явнополюсним індуктором, збуджувача – шестифазного синхронного генератора з випрямлячем та підзбуджувача – трифазного магнітоелектричного генератора. Отримано основні математичні співвідношення, які пов’язують вихідну напругу генератора від керувального впливу – сигналу керування нейронної мережі. Розроблено структурну схему комбінованої нейромережевої системи регулювання з двома контурами регулювання: за відхиленням – вихідної напруги; за збуренням – струм генератора. Для навчання нейронної мережі використовуються регулювальні характеристики генератора. Була розроблена тришарова мережа зворотного поширення, яка містить 4 нейрони у вхідному шарі; 55 нейронів у прихованому шарі; 1 нейрон у вихідному шарі. В якості навчального алгоритму використано алгоритм Левенберга-Марквардта з похибкою навчання 0,001. Проведено моделювання керування напругою на базі нейронної мережі для оцінки її реакції на одиничну функцію. Результати моделювання показують, що час регулювання напруги складає 0,09 с, а похибка регулювання не перевищує 2%. Тобто, система регулювання з нейронною мережею забезпечує високу якість перехідних процесів.