№2(10) 2018
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд №2(10) 2018 за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 30
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Research of work of the rotting screw on the basis unsteady theory of a lifting surface(2018) Sokolyk, M. G.; Tymoshenko, V. F.; Соколик, М. Г.; Тимошенко, В. Ф.A numerical model marine propeller at oblique flow, as based on unsteady lifting surface to applied Vortex Lattice Method (VLM) are discussed. The propeller’s blades vortices and free trailing vortex sheet was replaced on vortex loops. Because the propeller’s blades an oblique flow moves unsteady, then result thrust, torque and lateral force are varying in angle of rotation of the propeller. Lateral force has same direction as the lateral velocity component. In order to calculate, estimate degree of influence on thrust, torque and lateral force propeller at oblique flow. According to the proposed mathematical model (MM), has been studied numerically acting oblique flow at various angles flow. There is a noticeable increase propeller thrust coefficient and lateral force coefficient with increasing bevel angle, however, the change propeller torque coefficient is insignificant. The results calculation hydrodynamic forces for different angels flow at every instantaneous time are compared with works others authors. A mathematical model of a propeller operating in oblique flow, based on an unsteady lifting surface, allows one to estimate the magnitude of the variables per revolution of forces acting both on the propeller blade and on the screw as a whole. This MM can be used as a tool to study the hydrody-namics of propellers operating in oblique flow.Документ Підвищення ефективності енергетичних установок шляхом застосування термоакустичних технологій(2018) Коробко, В. В.; Korobko, V. V.Проведено аналіз узагальненої структури енергоспоживання суспільством. Показано, що в структурі скидних енергетичних потоків сучасних енергетичних установок (ЕУ) відбулися суттєві зміни, які зумовлені використанням новітніх енергозаощаджуючих виробничих процесів, високоефективних теплових двигунів тощо. Установлено, що більшу частку скидної теплоти сучасних ЕУ до 80 % складають низькотемпературні теплові викиди (НТВ). Розглянуті приклади застосування відомих технологій енергозбереження, призначених для підвищення ефективності ЕУ. Зроблено висновок, що більшість із них призначена для утилізації викидів високого потенціалу в складі потужних ЕУ. Показано, що існує потреба в розробці нових технічних рішень, призначених для використання низькотемпературних теплових ресурсів, скидних та відновлювальних. Крім того, бракує технологій, придатних для ефективного застосування відносно малих об’ємів теплових ресурсів, рівня 102…103 кВт, зокрема для транспортної енергетики.Документ Experimental study of group control laws for an autonomous unmanned underwater vehicle as a group agent(2018) Burunina, Z. Yu.; Voitasyk, A. M.; Aloba, L. T.; Korytskyi, V. I.; Sirivchuk, A. S.; Klochkov, A. P.; Буруніна, Ж. Ю.; Войтасик, А. М.; Алоба, Л. Т.; Корицький, В. І.; Сірівчук, А. С.; Клочков, О. П.Underwater works are effectively performed with the use of underwater vehicles. The use of groups of autonomous unmanned underwater vehicles for the monitoring of big volumes of underwater space is particularly effective. In this paper, modern approaches to group control of the motion of autonomous unmanned underwater vehicles are analyzed. The composition and configuration of the system of external environment sensors are proposed; the system allows an underwater vehicle to identify the presence of objects in close proximity and the direction of their motion. The structure of the automatic control system of a group of autonomous unmanned underwater vehicles in the mode of coordinated rectilinear motion is proposed. The system is based on the principle of subordinate control with the help of fuzzy logic controllers. The results of field trials of the system operation in the adhesion and cohesion modes of two underwater vehicles confirm the operability of the proposed approach.Документ Повышение эффективности транспортных комплексов в условиях дерегуляции грузовых и пассажирских потоков(2018) Зинченко, С. Г.; Zinchenko, Sergii G.Анотація. Здійснено аналіз існуючих підходів до стратегічного розвитку морського транспорту України, в тому числі транспортно-технологічного комплексу морського порту в умовах дерегуляції потоків вантажів. Досліджені особливості роботи морських портів України в умовах дерегуляції на прикладі Маріупольського порту Східного регіону України при перевезеннях різних видів вантажів. Побудовано графічну модель, що демонструє зміни основних показників роботи порту залежно від впливу різних умов і факторів. Визначено сферу зміни меж дерегуляції вантажопотоків, що дозволяє відповідно регулювати витрати на інфраструктуру і підвищити конкурентоспроможність морського порту.Документ The impact of hafnium addition on the properties of heat-resistant nickel alloy SM104(2018) Kostin, A.; Gladchenko, D.; Костін, О. М.; Гладченко, Д. С.Improvement of performance properties of heat-resistant nickel alloys remains a pending issue for alloys operating in conditions of high-temperature salt corrosion. Within this context our study examines the impact of hafnium on micro-structure and performance properties of standard heat-resistant nickel alloy CM104 which is widely used in construction of modern marine gas turbine engines. Through computational-analytical method it was determined that the optimal level of hafnium addition shall amount to 1,4 % of the alloy weight. The study included examination of the micro-structure of the alloys, their hardness, plasticity, short-term and long-term strength at a temperature of 900 ºС. It is shown first that hafnium contributes to the grinding of the alloy structure CМ104, it stretches the granules boundaries and increases the amount of volumetric fraction of the γ′- phase. Hafnium addition reduces hardness by 3…5 % on average and increases the plasticity of the alloy, it allows to increase resistance to high-temperature salt corrosion while maintaining short-term and long-term strength at 900 ºС. It will allow to improve the performance properties of heat-resistant nickel alloy CM104 and positively impact its bond-ability.Документ Розробка програмного засобу для прогнозування тиску ґрунтових вод у зоні підземних споруд циліндричної форми(2018) Наумук, О. В.; Прокоф’єв, Є. Г.; Сіциліцин, Ю. О.; Чорна, А. В.; Корецький, О. С.; Naumuk, Aleksey V.; Prokofiev, Evgeniy G.; Sitsylitsyn, Yuriy A.; Chorna, Alyona V.; Koreckiy, Aleksandr S.Анотація. Проаналізовано та відображено теоретичне обґрунтування потреби розробки програмного засобу прогнозування тиску ґрунтових вод на підземні споруди циліндричної форми. У ході дослідження був описаний процес розробки програмного засобу прогнозування тиску ґрунтових вод у зоні підземних споруд циліндричної форми. Під час розробки алгоритму майбутнього програмного засобу було визначено основні хімічні та фізичні характеристики ґрунтів, які доцільно враховувати під час прогнозування тиску ґрунтових вод: швидкість фільтрації, фізико-хімічні властивості ґрунту, інфільтраційне підживлення (дощі, танення снігу), робота тиску з водойм та інших джерел. Інші фактори вважаються неважливими під час прогнозування. Наведено етапи процесу розробки математичної моделі програмного засобу. Проаналізовано основні ґрунти, їх фізичні властивості, рівень пористості, перерозподіл тиску в пласті, капілярність тощо. Подано використані формули розрахунку впливу ґрунтових вод на фізичні особливості різних ґрунтів, що застосовувалися під час розробки математичної моделі програмного засобу, проведено модифікацію наявних формул та розроблено математичний апарат прогнозування тиску ґрунтових вод у зоні підземних споруд циліндричної форми, який базується на формулах Дарсі, Щелкачьова, основній формулі в теорії пружного режиму фільтрації рідини та ін. Розкрито процес розробки програмного засобу прогнозування впливу ґрунтових вод на підземні споруди циліндричної форми та елементи створеного програмного засобу. Відображено результати тестувань готового програмного засобу на прикладі прогнозування тиску ґрунтових вод на споруду за внесення до моделі розрахунку даних точних значень використаного типу ґрунту. Результати розробки є основою для майбутніх доробок та покращення точності прогнозування тиску ґрунтових вод у зоні підземних споруд циліндричної форми і можуть бути застосовані як шаблон майбутніх розробок програмних засобів прогнозування тиску ґрунтових вод на підземні споруди.Документ Stern profiled recess efficiency for reducing the water resistance of high-speed vessels(2018) Korol, Yu. M.; Bodnarchuk, J. S.; Король, Ю. М.; Боднарчук, Ю. С.It is proposed to install a stern profiled recess on the wetted surface of a high-speed vessel, the shape and location of which depends on the size of the body and the speeds used by it. This device changes the pressure distribution on the surface of the selected hull. In the middle recess, a vortex motion is created, in the middle of which the pressure is lowered, which makes it possible to reduce the thickness of the boundary layer. With the proper development of the parameters, the profiled recess can be used to reduce the ship's full resistance. This research was carried out in the software package Flow Vision for obtaining the visualization and the calculations, which confirm that using the proposed device allows to reduce the resistance of the body when moving it in a liquid.Документ Дослідження можливості плазмово-механічної обробки деталей обладнання для суднобудування(2018) Нечаєв, В. П.; Рязанцев, А. О.; Nechaev, Vasyl P.; Ryazantsev, Anton O.Анотація. Проаналізовано результати впливу плазмової дуги на матеріал припуску заготовок із важкооброблюваних матеріалів, обґрунтовано можливості підвищення продуктивності обробки на металорізальних верстатах, описано процес плазмово-механічної обробки (ПМО). Деталі сучасного обладнання для суднобудування виготовляють зі сталей і сплавів з підвищеними механічними характеристиками, що призводить до значних труднощів під час оброблення на металорізальних верстатах. Процес оброблення супроводжується підвищеним опором різанню, високими температурами в зоні оброблення, швидкою втратою різальної здатності інструмента. Зниження негативного впливу названих факторів є можливим завдяки застосуванню високотемпературного плазмового нагрівання матеріалу зрізаного припуску. Нагрівання заготовки плазмовою дугою викликає низку явищ: збільшення здатності оброблюваного металу до пластичної деформації, зниження його міцності, виникнення системи структурних перетворень і термічних напружень у поверхневих шарах заготовки, розплавлювання поверхневого шару припуску, зміна параметрів тертя на контактних поверхнях заготовки й інструмента, температури контакту, зміна хімічного складу в поверхневих шарах. Технічний результат від використання пропонованої моделі ПМО литих і кованих злитків та заготовок із твердою ливарною кіркою або важкооброблюваних сплавів забезпечує поліпшення оброблюваності шляхом створення по всьому перетину припуску за рахунок термічного впливу, аустенітної або іншої структури, яка має значно нижчі фізико-механічні властивості, ніж вихідний матеріал заготовки. Унаслідок цього також підвищується період стійкості різального інструменту. У реальних виробничих умовах необхідно дотримуватися вимог до джерела високотемпературного плазмового нагрівання: можливість регулювання розмірів зони нагрівання, відсутність оплавлення поверхневого шару, забезпечення рівномірної глибини структурних перетворень, досягнення раціональної мікроструктури зміцненого шару. Застосування технології ПМО забезпечує підвищення продуктивності обробки заготовок з важкооброблюваних матеріалів, які використовуються в суднобудуванні, енергетичному й гірничому машинобудуванні.Документ Исследование состава флота речных круизных пассажирских судов(2018) Егоров, А. Г.; Egorov, Aleksandr G.;Анотація. Виконаний аналіз списання річкових круїзних пасажирських суден (РКПС) основних «класичних» проектів показав, що основним критерієм майбутнього списання РКПС є моральне старіння, у тому числі через економічні та екологічні вимоги, а також характеристики самого судна, тобто незатребуваність судна ринком. Нові РКПС необхідні з таких причин: обмежені можливості модернізації наявних суден через застарілу конструкцію; незадовільні показники комфорту пасажирських кают і громадських приміщень на судні; неможливість круїзів ріка–море. Із 254 побудованих у радянський час РКПС 98 (38,6 %) були списані, 17 (6,7 %) загублені в катастрофах, 81 утилізовано (31,9 %). У відстої перебувало 32 судна (12,6 %) середнім віком 57,7 років, в експлуатації — формально 124 судна (48,8 %) середнім віком 45,2 років. Середній вік утилізації 47,1 років. Дано прогноз щодо складу пасажирського флоту в середньостроковій перспективі. Показано, що до 2025 року буде в роботі приблизно 87 РКПС, а до 2030 року — приблизно 53 (без урахування суден, які можуть бути за ці роки побудовані, але поки не замовлені). Майбутнє списання флоту РКПС завдасть істотної шкоди внутрішнім річковим пасажирським перевезенням, поняття «річковий вітчизняний круїз» може зникнути. Для уникнення подібного сценарію рекомендується на короткострокову перспективу привести наявний флот (насамперед проекти 301, 302, Q-040, Q-056, Q-065, 92-016) до сучасних екологічних вимог і вимог ринку (замінити двигуни, поліпшити умови населеності, підвищити автоматизацію процесами на борту тощо), а на середньострокову – будувати новий флот, зокрема з використанням елементів суден-донорів: проекти РКПС «Дніпро/Волго-Дон макс» класів PV300, PV 300VD, «Волго-Балт макс» класу PV500VB, «ББК макс» класів PV09, PV11 як судна, які найбільш повно відповідають ринковим тенденціям, а також проекти з колісним рушійно-кермовим комплексом (ПКС-180) або водометним рушієм для роботи на малих ріках.Документ The application of nanostructural foil for diffusion welding of composite based on aluminum alloy 6061 containing 55 % SiC(2018) Bugaenko, B. V.; Buturlia, Y. A.; Kvasnitskiy, V. V.; Kvasnitskiy, V. F.; Korzhik, V. N.; Бугаєнко, Б. В.; Бутурля, Е. А.; Квасницький, В. В.; Квасницький, В. Ф.; Коржик, В. Н.The process of diffusion welding in vacuum (DWV) of an aluminum-based composite using nano-multilayer aluminum–nickel and aluminum–titanium foils is investigated. Aluminum alloy 6061 hardened silicon carbide (55 at.%). It has low ductility, which makes deformation activation of the surfaces being joined difficult. Therefore, DWV perform through the intermediate layer, for example, aluminum foil. In this work, the layers obtained by the method of electron beam deposition were used. In layers with alternating nanolayers with rapid heating, reactions of self-propagating high-temperature synthesis take place, in which the amount of generated heat is sufficient for additional heating of the composite and it’s melting, which ensures activation of the surfaces to be joined. At the first stage, the creep processes of the composite under DWV conditions are investigated, the parameters and the creep equation are determined, as well as the allowable deformations that do not cause cracks. For DWV, Al/Ni and Al/Ti foils with thicknesses of 20, 40, 50, and 94 microns were used. The effect of the thickness of the interlayers on the formation of compounds has been established. It is shown that, regardless of the interlayer system, at the majority of the junction metal has a composite structure with common grains and the boundary between the connected samples is not determined either by structure or by chemical analysis.Документ Methods of improvement of the design and construction technology of composite docks(2018) Kyrychenko, K. V.; Yahlytskyi, Yu. K.; Shchedrolosiev, O. V.; Кириченко, К. В.; Яглицкий, Ю. К.; Щедролосев, А. В.The article renders the research based on the use of criteria for choosing the optimal design of a composite floating dock taking into account current standard requirements, which enable developing recommendations for the design and construction technology of the dock. There is substantiated the choice of the main parameters that make it possible to draw a generalized criterion for choosing the optimal designs of floating composite docks with account for the best practices of their construction and operation, as well as the results of experiments in the most difficult docking conditions. The system of criteria is used for controlling the mass and strength of dock structures, a set of technical and economic issues, reliability and ease of operation. A design of a composite floating dock with a reduced number of pontoon frames is proposed. There, the reinforcement aiding local strength is installed on the outside in the direction of the smallest span, and the reinforcement aiding general strength is installed inside the element. Special features of installing the frames in the top deck of the dock are described, and their absence in the concrete towers of the ribs of floor plates and beams is substantiated. The structural and technological diagrams of the constructive midship frame of a floating dock and the slipway for dock construction are presented. Their application allows reducing the material capacity and labour intensity of dock construction. The technological recommendations for reinforcement of bottom plates of the pontoon of a composite floating dock are rendered. The diagram of reinforcement of pontoon bottom plates in the area of maximum hydrostatic pressure is presented. It is shown that a protective layer of concrete on the working reinforcement provides for the joint operation of reinforcement with concrete at all stages of operation of the facility, as well as protection against aggressive external effects. Special features of the selection of a shipbuilding concrete targeted at the extreme conditions of operation of marine reinforced concrete facilities are listed. The influence of air-entraining and plasticizing agents in the concrete mixture is considered. They are used for the improvement of strength, impermeability, frost and corrosion resistance of concrete, reduction of water consumption, enhancement of workability and reduction of consumption of cement.Документ Математична модель утримання стріли стрілового крана після обриву троса(2018) Стукаленко, О. М.; Василець, Д. І.; Stukalenko, Oleksandr M.; Vasylets, Dmytro I.Анотація. Однією з проблем, що виникають під час експлуатації вантажних машин, є аварії, які виникають унаслідок обриву троса стрілового поліспаста. Це неминуче призводить до падіння стріли і може супроводжуватися значними матеріальними збитками, людськими жертвами, екологічними катастрофами тощо. Одним з варіантів запобігання падінню стріли після обриву троса є використання резервування у силовому ланцюзі крана. Конструктивно це реалізується як здвоєний поліспаст із двома окремими тросами і зрівняльним пристроєм. При обриві одного троса стріла втримується на другому. Найбільш простим варіантом зрівняльного пристрою є балансир. Але теоретичні дослідження таких конструкцій довели, що запобігти аварії в роботі з номінальним вантажем не є можливим, адже коефіцієнти динамічності зусиль в елементах крана перевищують запаси міцності. Розглянуто конструкцію здвоєного стрілового поліспаста, яка була розроблена для плавкрана «Богатырь». Із метою усунення динамічних ударних навантажень при обриві одного троса на другий і утримання завдяки цьому стріли від падіння кінці тросів приєднані до балансира, змонтованого на підпружиненому штоку. Передбачалося, що при обриві одного троса балансир завдяки пружинам зберігає постійну відстань між точками кріплення другого троса на каркасі й на стрілі, чим забезпечує статичне прикладення подвійного зусилля до цілого троса. Складено двомасову динамічну модель стрілового крана з тросовим підвісом стріли. Виконано математичне моделювання поведінки розробленої динамічної моделі. Отримано рівняння руху мас, які розв’язані методом Рунге-Кутта. Визначено динамічні зусилля та коефіцієнти динамічності зусиль у силовому ланцюзі стрілового крана за умов утримання стріли. Порівняльний аналіз отриманих коефіцієнтів динамічності і коефіцієнтів запасу міцності тросів показує, що для кранів вантажопідйомністю 161 т і більше втримати стрілу не є можливим. Коефіцієнт динамічності зусилля у стріловому тросі практично дорівнює його запасу міцності. З урахуванням зниження несучої здатності троса під час його зносу до норм бракування, а також втрати його міцності при згині на блоках можна зробити висновок, що підпружинений балансир не забезпечує необхідне зниження динамічних зусиль навіть для легких кранів. Для забезпечення виключення падіння стріли після обриву троса стрілового поліспаста необхідно розробити нові технічні вирішення. Це вимагає подальших досліджень динамічних процесів у силовому ланцюзі крана після обриву зазначеного троса та визначення необхідних законів опору руху зрівняльних пристроїв.Документ The influence of weld pool harmonic oscillations by frequency up to 4,5 Hz onto the metal structure formation of weld bead and heat affected zone(2018) Lebedev, Volodymyr O.; Solomiichuk, Тetiana G.; Novykov, Sergii V.; Лебедєв, В. О.; Соломійчук, Т. Г.; Новиков, С. В.Анотація. Наведено порівняльний металографічний аналіз наплавленого металу та металу зони термічного впливу валиків, отриманих наплавленням в умовах поперечних гармонійних коливань зварювальної ванни у частотному діапазоні від 0 до 4,5 Гц та з амплітудами 0,5 та 4 мм. Описано характер структурного формування кожного валика у центрі, біля лінії сплавлення та корні шва поперечного перетину. Основними структурними компонентами наплавленого металу є різні форми фериту та перліт. Найбільш суттєві відмінності у структурі наплавленого металу зразків спостерігаються при коливаннях з амплітудою 4 мм. Наведено відповідні ілюстрації.Документ The increasing of the thermal stability of the crushed substructure of steels(2018) Dubovoy, A. M.; Makruha, T. O.; Chechel, O. V.; Дубовий, О. М.; Макруха, Т. О.; Чечель, О. В.The influence of the combined deformation on the thermal stability of the poligonization substructure of the technically clean iron and steels are shown in the article. So, the purpose of the work is the increasing of the thermal stability of the poligonization substructure by combined deformation of iron, steel 20, 45, У8, 12Х13 and 40Х. The possibility of the increasing hardness on the maximum indexes are investigated and installed the optimum magnitude and species of the deformation and modes, namely temperature and time of the exposure, of the heat treatment. The possibility of the thermal stability of the poligonization substructure during prerecrystallization heat treatment of the Fe and carbon and alloyed steels by using combined deformation is established. The decreasing of the sizes of the regions of the coherent scattering of the values of the physical and mechanical properties, such as hardness, is proved. Indexes of the quantities of nanoscale substructure elements and angle of orientation of the subgrains are calculated by methods of the harmonic analysis. The combined deformation allows the using this method for machine parts and appliances. It was shown that pre-crystallization thermal treatment allows to form a substructure with nanosized elements of size 80 nm (steel 45) in a combination of deformed steels, and their quantity can reach 75 % of the total number of structural components with a maximum angle of divergence of subgrains 2.16º (technically pure iron).Документ Математическое обоснование дозированной импульсной подачи электродной проволоки при механизированной сварке в защитных газах(2018) Лебедев, В. А.; Жук, Г. В.; Драган, С. В.; Симутенков, И. В.; Новиков, С. В.; Lebediev, V. O.; Zhuk, H. V.; Drahan, S. V.; Simutenkov, I. V.; Novikov, S. V.Представлена разработка физико-математической модели процесса формирования капли и переноса ее через дугу при сварке с импульсной подачей электродной проволоки. Показано, что процесс может быть разбит на три стадии: I — горение дуги в межэлектродном пространстве при нулевом значении скорости подачи электродной проволоки. На этой стадии в результате оплавления электрода образующаяся капля совершает хаотичные перемещения по торцу электродной проволоки. Длина дуги при этом увеличивается, формирующаяся капля удаляется от ванны, и тем самым предотвращается возможность случайного короткого замыкания дугового промежутка; II — перемещение капли, сформированной на стадии I, в направлении сварочной ванны до короткого замыкания междугового промежутка и III — перетекание капли в сварочную ванну в течение времени короткого замыкания. На этой стадии короткое замыкание продолжается до момента взрыва жидкой металлической перемычки при неподвижной электродной проволоке. Продолжительность каждой стадии процесса определена аналитически с учетом физико-механических характеристик электродных материалов, геометрических параметров приэлектродных областей дуги и режимов сварки.Документ Снижение массогабаритных показателей контактного конденсатора за счет повышения эффективности влагоотделения(2018) Борцов, А. С.; Шевцов, А. П.; Bortsov, A. S.; Shevtsov, A. P.Приведено решение актуальной задачи снижения массогабаритных показателей контактной газопаротурбинной установки. Обеспечение возврата воды в цикл, повышение эффективности влагоотделения и уменьшение массогабаритных показателей элементов контактного конденсатора и контактной газопаротурбинной установки в целом достигаются за счет интенсификации теплофизических процессов от увеличения скорости движения газопаровой смеси. Обоснование предложенного решения выполнено методами математического моделирования и анализа процессов осаждения с учетом их взаимного влияния и последовательности в многоступенчатом инерционном влагоотделителе-сепараторе. Верификация математической модели процессов конденсации и влагоотделения выполнялась на основании сравнения результатов расчета, с учетом объемной конденсации, с экспериментальными данными. Обосновано, что повышение эффективности осаждения капельной влаги инерционным способом при различных условиях осаждения и взаимном влиянии процессов последовательной сепарации друг на друга дает возможность достижения максимальной эффективности суммарного осаждения капель до 0,99 при многоступенчатом влагоотделении в контактных конденсаторах газопаротурбинных установок. Общие фракционные эффективности осаждения капельной влаги последовательно реализуемых инерционных способов осаждения при скоростях двухфазного потока от 1,9 до 2,16 м/с характеризуются следующими показателями: для капель диаметром более 50 мкм до 0,999; около 25 мкм до 0,281 и менее 10 мкм до 0,05.Документ Концепт железнодорожного парома-газохода для особых зон по контролю выбросов окислов азота и серы(2018) Егоров, Г. В.; Ильницкий, И. А.; Егоров, А. Г.; Черников, Д. В.; Egorov, Gennadii V.; Ilnitskii, Igor A.; Egorov, Aleksandr G.; Chernikov, Dmitrii V.Анотація. Із 1 січня 2015 року в зонах особливого контролю за викидами сірки набула чинності вимога про те, що вміст сірки в судновому паливі не має перевищувати 0,1%. Газомоторне паливо дає змогу повністю виключити викиди окислів сірки й твердих частинок, знизити на 90% викиди окислів азоту й зменшити викиди CO2 на 30%. Тому виникла нагальна потреба в поромах нового покоління, що працюють на зрідженому природному газі та відповідають найсучаснішим вимогам до безпеки. Наведені результати комплексу робіт з оптимізації концепту першого залізничного порома LNG з урахуванням льодових і екологічних вимог Балтійського регіону. При цьому новий концепт, на відміну від раніше пропонованих, є суто вантажним — без функції перевезення пасажирів. Ураховуючи, що на лінії Усть-Луга–Балтійськ пасажирська функція є дотаційною, пасажирські вимоги суттєво впливають на загальне розташування судна і його конструкцію, а також його швидкість та потужність, тим самим помітно знижують вагономісткість і збільшують собівартість вантажних перевезень, рішення зробити новий концепт суто вантажним зробило цей проект економічно доцільним. Концепт являє собою автомобільнозалізничний пором з льодовою категорією Arc4, з похилим форштевнем, носовим розташуванням житлової надбудови й кормовим машинного відділення, має двогвинтову пропульсивну установку, з одним кормовим і двома носовими підрулюючими пристроями. Оптимізація обводів корпусу й наступне числове моделювання випробувань у басейні дали змогу суттєво поліпшити форму корпусу та знизити витрати палива, у тому числі за рахунок раціонального підходу до вибору швидкості й організації лінії, включаючи процес завантаження і розвантаження (розміщення автопоїздів на верхній палубі, що дало змогу забезпечити завантаження автопоїздів з причалу на верхню палубу паралельно із завантаженням-вивантаженням залізничних вагонів на головну палубу).Документ Історія створення та загальна характеристика рудовозів-контейнеровозів типу «Капитан Панфилов»(2018) Андреєв, А. А.; Андреєва, М. А.; Andreev, A. A.; Andreeva, M. A.Наведені передумови створення спеціалізованого арктичного рудовозаконтейнеровоза проекту 1592 та особливості його проектування у Миколаївському Центральному конструкторському бюро «Черноморсудопроект». Розглянута історія побудови суден на Херсонському суднобудівному заводі та їх подальшої експлуатації. Подано детальний технічний опис судна.Документ Інтелектуальні полімерні композиційні матеріали в суднобудуванні(2018) Івіцький, І. І.; Ivitskiy, Ihor I.Анотація. Полімерні композиційні матеріали знайшли широке застосування у суднобудуванні. На даний час у світі проводяться інтенсивні наукові дослідження в напрямах створення технологій та устаткування для виробництва інтелектуальних полімерних композиційних матеріалів, зокрема на базі експериментальних і числових методів та моделювання цих процесів. Аналіз наявних робіт учених у цій галузі свідчить також про те, що у відкритих джерелах відсутня інформація про застосування інтелектуальних полімерних матеріалів у суднобудуванні. Проте здійснення неперервного онлайн-контролю напружено-деформованого стану елементів конструкції суден дасть змогу вирішити цілу низку проблем. Введення в конструкцію інтелектуальних датчиків дасть змогу проводити дистанційний контроль та моніторинг напружено-деформованого стану безпосередньо під час експлуатації в реальному часі. Для контролю напружень найбільш доцільно використовувати електроємний метод неруйнівного контролю, який може забезпечити контроль матеріалів з різними властивостями, від діелектриків до провідників. Застосування електроємного методу є найбільш прийнятним для контролю такого типу матеріалів, як інтелектуальні полімерні композити. На сьогодні є технології та обладнання для введення інтелектуальних датчиків у полімерний матеріал під час його виробництва з використанням процесів екструзії лиття під тиском і пресування. У проектуванні технологічних режимів виробництва таких матеріалів слід пам’ятати про необхідність урахування пристінних ефектів, які мають значний вплив на процес у зв’язку з розташуванням датчиків переважно у пристінних шарах виробу. Для дозованого введення інтелектуальних датчиків під час формування виробів запропоновано два варіанти конструктивного оформлення інжектувальних пристроїв: пристрій для дозованого неперервного введення датчиків на певну глибину і з кроком та введення одного датчика в певну точку виробу. Застосування інтелектуальних полімерних композиційних матеріалів у суднобудуванні дає змогу здійснювати неперервний контроль цілісності у реальному часі з моніторингом напружено-деформованого стану. Такий контроль дає змогу вчасно реагувати на порушення цілісності конструкції, що значно підвищує рівень безпеки.Документ Разработка элементной базы термосиловых приводов для технологического оборудования(2018) Полищук, В. А.; Николаев, А. Л.; Боду, С. Ж.; Билошапка, В. С.; Polishchuk, V. A.; Nikolaiev, O. L.; Bodu, S. J.; Biloshapka, V. S.Рассмотрена актуальная задача проектирования термосиловых приводов для технологического оборудования на базе исполнительных элементов из сплавов с эффектом памяти формы, применение которых в термомеханических двигателях и средствах автоматического регулирования и управления обеспечивает существенные преимущества по сравнению с традиционными приводами. К ним следует отнести высокую надежность, простоту конструкции и управления параметрами, высокую жесткость силовой характеристи¬ки при одновременно широком диапазоне скоростей перемещения, низкие массогабаритные показатели. В статье проведен анализ схем реализации возвратно-поступательного движения исполнительного звена ма-логабаритных устройств для технологического оборудования, обосновывающий выбор схем в виде сопря-женных пар: термочувствительный элемент с эффектом памяти формы-возвратный упругий элемент. При этом двунаправленность действия термического силового привода обеспечивается путем комбинации деталей с однонаправленным действием или с использованием обратимого эффекта памяти формы. Приведен анализ возможностей использования видов термочувствительных элементов, видов их деформации, используемых эффектов термомеханической памяти, явлений обратимого и необратимого эффекта памяти формы, режимов работы термочувствительных элементов, анализ применимости термических силовых приводов в зависимо¬сти от количества циклов работы и способов инициирования эффекта памяти формы. Рассмотрен способ регу¬лирования величины генерируемых реактивных напряжений путем варьирования жесткости противодействия контртела.