Статті. Кафедра турбін.
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Статті. Кафедра турбін. за Ключові слова "combustion chamber"
Зараз показуємо 1 - 5 з 5
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Improving Ecological Efficiency of Gas Turbine Power System by Combusting Hydrogen and Hydrogen-Natural Gas Mixtures(Energies, 2023) Serbin Serhiy; Radchenko Mykola; Pavlenko Anatoliy; Burunsuz Kateryna; Radchenko Andrii; Chen DaifenДокумент Investigations of the Emission Characteristics of a Dual-Fuel Gas Turbine Combustion Chamber Operating Simultaneously on Liquid and Gaseous Fuels(2021) Serbin, Serhiy; Diasamidze, Badri; Gorbov, Viktor; Kowalski, JerzyThis study is dedicated to investigations of the working process in a dual-fuel low-emission combustion chamber for a floating vessel’s gas turbine. As the object of the research, a low-emission gas turbine combustion chamber with partial premixing of fuel and air inside the outer and inner radial-axial swirls was chosen. The method of the research is based on the numerical solution of the system of differential equations which represent the physical process of mass and energy conservation and transformations and species transport for a multi-component chemically reactive turbulent system,considering nitrogen oxides formation and a discrete ordinates model of radiation. The chemistry kinetics is presented by the 6-step mechanism of combustion. Seven fuel supply operating modes, varying from 100% gaseous fuel to 100% liquid fuel, have been analysed. This analysis has revealed the possibility of the application of computational fluid dynamics for problems of dual-fuel combustion chambers for the design of a floating vessel’s gas turbine. Moreover,the study has shown the possibility of working in different transitional gaseous and liquid fuel supply modes, as they satisfy modern ecological requirements. The dependencies of the averaged temperature, NO, and CO concentrations along the length of the low-emission gas turbine combustion chamber for different cases of fuel supply are presented. Depending on the different operating modes, the calculated emission of nitrogen oxides NO and carbon monoxide CO at the outlet cross-section of a flame tube are different, but, they lie in the ranges of 31‒50 and 23‒24 mg/nm3 on the peak of 100% liquid fuel supply mode. At operating modes where a gaseous fuel supply prevails, nitrogen oxide NO and carbon monoxide CO emissions lie in the ranges of 1.2‒4.0 and 0.04‒18 mg/nm3 respectively.Документ Investigations of the working process in a dual-fuel low-emission combustion chamber for an FPSO gas turbine engine(2020) Serbin, Serhiy; Diasamidze, Badri; Dzida, MarekДокумент Повышение устойчивости процессов горения в камере сгорания ГТД газодинамическим совершенствованием проточной части(2016) Сербин, С. И.; Козловский, А. В.; Serbin, S.; Kozlovskyi, A.Документ Повышение экологичности камер сгорания ГТД использованием слаботочных плазмохимических стабилизаторов(2017) Сербин, С. И.; Козловский, А. В.; Serbin, S.; Kozlovskyi, A.Стаття присвячена питанню зниження викидів токсичних компонентів в камерах згоряння газотурбінних двигунів за рахунок використання слабкострумових плазмохімічних стабілізаторів. Проведено аналіз нестаціонарних процесів в низькоемісійній камері згоряння газотурбінного двигуна за допомогою сучасних інструментів обчислювальної гідродинаміки. Розроблено практичні рекомендації щодо підвищення екологічності горіння газоподібного палива в низькоемісійній камері згоряння ГТД.